Australia 2019
maanantai 6. toukokuuta 2019 13.13

Siinähän se päivä taas hurahti ilman kunnollista nettiyhteyttä. Botskissa istuttiin ensin ulkona, mutta siirryttiin sitten Outin kanssa sisätiloihin kun ulkona tuuli niin helevatasti. Tarja ja Jorma istuivat ulkotuoleilla sitkeästi loppuun asti. Sisätilatkaan ei varsinaista herkkua ollut koska ilmastointi oli taas kytketty asentoon "Siperia". Perillä hypättiin heti ensimmäisenä varaamaan kierros kilpparien hoitokeskukseen. Se tapahtui hämmentävästi ainoan minikaupan tiskiltä. Sitten singahdettiin sukelluskerholle varaamaan Outin ja Jorman kokeilusukellukset. Minä päätin lopulta hylätä koko ajatuksen sukeltamisesta, sillä olo ei vaan ollut yksinkertaisesti riittävän hyvä. Täyteltiin siinä pakolliset lippulappuset ja sitten oli tovi odottelua niin käytiin pikaisesti pyörähtämässä metsässä ja mentiin mehulle. Kun palattiin sukelluskerholle, opas tuli kertomaan että hän haluaa olla rehellinen ja että meillä on vielä mahdollisuus perua maksu jos halutaan. Näkyvyydet olivat parhaimmillaankin kaksi metriä joten kokemus ei välttämättä ole se paras mahdollinen. Outi ja Jorma päättivät lopulta hylätä ajatuksen sukeltamisesta ja tyytyä snorklaamiseen ja lasipohjaveneellä ajeluun. Meidän onneksemme aamuveneeseen ei ollut ilmoittautunut ketään, joten oltiin siellä ihan keskenämme. Itsekin päätin snorklata. Siellä me sitten kolmestaan räpiköintiin Tarjan odottaessa veneessä. Outi sai snorklaamisesti varmasti eniten irti, mutta kun on itse sukeltanut laitteilla 12 vuotta niin riutalla ei ollut minulle ihan hirveästi tarjottavaa. Näkyvyydet olivat todella surkea eikä riutalla ollut elämää juuri lainkaan. Mutta hyvä että tuli tämäkin nyt testattua ja nyt ensikertalaisetkin ovat yhtä kokemusta rikkaampana! Sukeltamisen jälkeen vaihdettiin vaan kuivat vaatteet päälle ja mentiin odottelemaan kilpparijuttua. Opas tuli noutamaan porukan saaren ainoan hotellin aulasta ja siitä lähdettiin yhtä matkaa liikkeelle. Matkalla opas selitteli kaikenlaista paitsi paikan toiminnasta niin myös kilppareista. Ei niin yllättävästi kilppareiden suurin ihmisen aiheuttama kuolinsyy on mereen päätyvä muovipaska. Muovi tukkii konnien ruoansulatuksen josta aiheutuu niiden kroppaan ilmakuplia joka lopulta aiheuttaa sen, että konna ei pääse enää sukeltamaan. Jos pedot eivät syö helppoa pinnalla kelluvaa saalista, konnat kuolevat nälkään ja auringonpaahteeseen. Yksi paikan konnista oli kellunut tällä tavalla 10 kuukautta, joten mistään kovin nopeasta kuolemasta ei ole kyse. Onneksi tällä tarinalla oli onnellinen loppu ja konna pääsi hyvin hoidettuna ja ruokittuna takaisin mereen. Saarella oleva keskus ei pysty tekemään mitään korjausoperaatioita konnalle, mutta kun ne on tehty mantereella niin konnat tulevat keskukseen kasvamaan ja voimistumaan. Paikassa oli 9 allasta ja pääsimme pällistelemään yhtä konnaa joka tullaan laskemaan tänä vuonna takaisin mereen. Siellä se polski altaassa, herkutteli salaatilla ja otti vastaan hoitajan antamaa harjarapsua. Konnat on kyllä edelleen yksiä minun suosikkiotuksia meressä! Konnaretki oli oikein mukava! Konnailun jälkeen syötiin hampparit ja salaatit ja sitten käveltiin Nudey Beachille. Sinne sai kävellä pienen hetken ja jännästi rantaan oli kertynyt hirvittävä kasa kuollutta kivikovaa korallia joka helisi hauskasti jalkojen alla. Pällisteltiin siellä tovin ja tultiin sitten takaisin ravintolaan ryystämään vielä yhdet cocktailit. Sitten oliin aika hypätä veneeseen ja ajella takaisin Cairnsiin. Tilattu uber-kuski aloitti ajonsa hienosti. Outi kehui, että auto tuoksuu hyvälle. Kuski vastasi tähän: "Kiitos. Pieraisin juuri." Niillä eväillä jatkettiin kotiovelle :D Nyt on taas tyhjä ilta ja päätettiin pestä pyykkejä. Kone vaan halusi jotain temppuilla eikä suostunut linkoamaan vaatteita. Nyt siellä on pelkkä linkousohjelma käynnissä joten katsotaan saadaanko tällä kertaa yhtään kuivempia vaatteita. Kirjoitus on merkitty Fizroy-saarelle jossa käytiin.