Australia 2019
sunnuntai 5. toukokuuta 2019

Päivä käynnistetty. Heräiltiin heti kuuden pintaan ennen auringonnousua syömään aamupalaa. kohta aletaan olla lähtövalmiit ja sit vaan autoon ja nokka kohti pohjoista! Kuvassa hetki ennen kuin aurinko pilkisti horisontin takaa.

Paikka: Cairns, Australia

Perille päästiin! Pysähdyttiin matkalla Palm Cove Beachilla ja yhdellä näköalapaikalla ottamaan kuvia. Sitten paahdettiin yhtä soittoa perille asti ja sitten saatiinkin istahtaa hetkeksi teelle. Paikkaa pyörittävä ukko oli kyllä ehkä matkan kovan hölöttäjä. Juttua ja läppää tuli ihan tauotta. 10:45 päästiin veneeseen ihan niin kuin pitikin eikä mukana ollut muita kuin (ilmeisesti) Home & Away -sarjan kaksi näyttelijää. Risteily olikin mukavan rauhallinen ja nähtiin useampikin kroko. Paikan alfauros Scarface nähtiin pariinkin otteeseen ja voe perrrrrrrkele minkä kokoiseksi nuo pedot voivat kasvaa! Kuvia krokoista tulee myöhemmin. Ajeltiin nyt Mossmanin kaupunkiin syömään Blue Moon -nimiseen ravintolaan. Tässä on hauskaa länkkärisaluunafiilistä vaikka paikka on ilmeisesti vanha hotelli. Annokset olivat edullisia ja yhtä isoja kuin krokot.

Paikka: Daintree National Park, Australia

Matka jatkui mahat pallona Mossma Gorgeen joka on siis yksi paikka josta pääsee pällistelemään Daintreen sademetsää. Aikaisemmin täysin ilmainen paikka ei ole enää ilmainen. Nykyään reitin loppuosaan on rakennettu visitor center, joka on viimeinen piste jonne pääsee omalla autolla. Siitä eteenpäin päästäkseen on käytännössä maksettava reilu 10 dollaria. Sillä summalla hyytävän kylmä bussi vie viimeisen parin kilometrin matka. Ratkaisu on aiheuttanut aika paljon nurinaa, mutta eipä tuo meidän menoa haitannut. Kierrettiin alueen pisin lenkki, joka sekin on vain 2,5 km. Kokonaismatkaksi tuli yli 4 km, mutta aikaa suhraantui kaksi tuntia ja 23 minuuttia - ihan hirveää kiirettä ei pidetty. Hyvä niin, sillä onnistuttiin bongaamaan kolme kertaa hieno liskonen! Otus luotti niin paljon suojaväriinsä, että sitä pääse ihan lähelle kuvaamaan ja siinähän tuo vaan pallosilmiään pyöritteli eikä ollut moksiskaan. Reitin lopussa Outi kävi läträämässä koskessa. Uimaankin olisi varmasti taipunut, mutta harmillisesti pyyhkeet unohtuivat kotiin. Itse uin lähinä omassa hiessä. Paita märkänä oli hyvä hypätä hyytävän kylmän bussin jäisen ilmastointipöhinän alle odottelemaan, että bussi suvaitsee lähteä. Lähtihän se lopulta ja pääsiin tekemään pikavisiitti keskuksen myymälään ja siitä autolle. Sitten yhtä paahtoa takaisin Cairnsiin, Jorma ja Tarja majapaikkaan ja me jatkettiin Outin kanssa vielä tankille ja palauttamaan auto lentokentälle. Palautus sujui tällä kertaa ilman temppuiluja ja ajeltiin Uberilla takaisin. Kuskina oli tällä kertaa joku vekkuli aasialainen ukkeli. Majapaikassa ei pitkään homehduttu vaan lähdettiin hakemaan läheisestä thaimaalaisesta ravintolasta take-away -evästä Jorman kanssa. Kenelläkään ei ollut suuren suuri nälkä, joten tilattiin neljään pekkaan pari annosta kanaa cashew-pähkinöillä. Hyvää oli! Jälkkäriksi jätskiä ja nyt on taas sokeriöverit. Huomenna olisi sitten vielä aikaisempi herätys. Meidän pitäis olla suunnilleen 7:30 keskustan satamassa josta lähtee botski Fizroyn saarelle. Katsotaas mitä se päivä tuo tullessaan!