Australia 2019
tiistai 23. huhtikuuta 2019

Ilta meni eilisiä pizzoja mupeltaessa ja tulevaa päivää suunnitellessa. Pyykkiäkin pestiin ja jätettiin vaatteet kuivumaan ulkona olevaan telineeseen. Yöllä herättiin neljään aikaan kun sade piiskasi ikkunalautaa - se niistä kuivista vaatteista :D Nyt ollaan tässä vaan koitettu heräillä ja syödä aamupalaa. Vaatteet siirrettiin autatalliin kuivumaan ja jos ne ovat vielä illalla märät niin sitten voi pyöräyttää kuivuria. Tämän päivän suunnitelma on varsin simppeli. Käydään ensin koittamassa uudemman kerran sitä auton vuokrausta ja sitten suunnistetaan Bondi Beachille tekemään kävelyretki. Auto olisi tarkoitus ottaa käyttöön vasta illalla niin vältytään pahimmalta parkkipaikan metsästykseltä. Tämä onkin viimeinen täysi Sydney-päivä. Huomenna siirrytään sitten vuokrapirssillä Hunter Valleyn viinitila-alueelle, tarkemmin sanoen Pokolbiniin.

Paikka: Sydney, Australia

Auto vuokrattu! Citymaasturit meinasivat olla vähän tiukilla vaan kyllä me jonkinlainen pirssi saadaan. Se onko se Mitsubishi ASX vai Toyota RAV4 niin se selviää illalla kun haetaan auto. Jatkettiin siitä Queen Victoria Buildingiin, joka ainakin nykyisellään toimii ostoskeskuksena. Hienon näköinen paikka täynnä merkkiliikkeitä. Outilla kävi aamulla meikkionnettomuus ja puuterit levisivät putkin vessan lattiaa. Onneksi kriisiin löytyi ratkaisu ostoskeskuksen kosmetiikkaliikkeestä. Jatkettiin siitä vielä syömään Hyde Parkin nurkalla olevaan kahvilaan jossa käytiin ensimmäisenä iltana. Salaattia, kanahampparia, muffinsseja ja viiniä. Kyllä kelpaa! Bussi Bondi Beachille lähtee ihan tästä vierestä joten se lienee meidän seuraava seikkailu.

Paikka: Sydney, Australia

Bussipysäkki löytyi helposti ihan vierestä eikä bussiakaan tarvinnut pitkään odotella. Citymapper-sovellus osoittautui puhelimessa näppäräksi, sillä bussissa ei ollut minkäänlaisia pysäkeistä kertovia näyttöjä. Perille kyitenkin päästiin. Hämmentävää kuinka erilaiseksi meno voi muuttua 35 minuutin bussimatkalla. Rantakatu oli täynnä ravintolaa ja putiikkia ja ranta itsessään surffareita. Täytettiin matkakortteja pienessä kioskissa ja sitten lähdettiin tepastelemaan rantaa pitkin. Rantaa, merta ja kivikkopärskeitä riitti ihmeteltäväksi ja nähtiinpä siellä myös ukkeli joka vohelsi koiralauman kanssa. Ihan hirveän kauaksi ei uskallettu lähteä kun piti varmistaa ettei myöhästytä auton noudosta. Takaisin käveltiin sivukatuja pitkin niin näki vähän paikallista asutustakin. Sitten taas bussi alle ja takaisin keskustaan. Koska oltiin vähän turhan ajoissa niin hortoiltiin tovi etsien kahvilaa mutta kun sellaista ei löytynyt niin tultiin baariin limpparille. Ja Outi tilasi pahaa roseviiniä. Nyt siis ollaan keskustassa mutta merkkasin tämän kirjoituksen Bondi Beachille.

Paikka: Sydney, Australia

Auto saatiin mutta ei se lopulta ollutkaan kumpikaan aikaisemmin mainituista. Nyt on alla on Nissan X-Trail ja voi jessus että on nyrjähtänyttä ajella kun kaikki on nurinpäin. Ensimmäinen osa matkasta meni pyyhkijät päällä kun näillä hulluilla on viiksetkin väärin päin. Liikkellekään ei meinattu päästä kun ei löytynyt vipua tai nappia jolla saa käsijarrun pois päältä. Ohjekirjasta piti oikein vilkaista ja lopulta selvisi että käsijarru onkin jalkajarru ja kintullahan se piti pois kytkeä. Mitä noituutta! Täällä kadunvarsiparkit ovat usein aikarajoitettuja. Meidän kadulla on pariakin eri systeemiä, mutta laitettiin auto parkkiin paikkaan jossa on kuudesta eteenpäin neljän tunnin parkki ja sitten siitä eteenpäin vapaata aina aamuun asti. Oltiin kuitenkin parkissa jo ennen kuutta. Toivottavasti ei odota lappu aamulla :D Majapaikassa huomattiin, että pyykit eivät olleet vieläkään kuivia joten tungettiin ne sitten kuivausrumpuun. Sitten nokka kohti italialaista ravintolaa joka oli toissapäivänä kiinni. Pastat upposivat helposti ja palattiin takaisin hönnälle paikallisen alkon kautta. Saa nautiskella jälkkäriviinin ja -jäätelön ihan rauhassa. Pyykitkin olivat kuivia niin pääsee pakkaamaan laukut lähtökuntoon.