Australia 2019
maanantai 22. huhtikuuta 2019

Good morning, Australia! Eilinen illallisen metsästys meni... noh... kirjaimellisesti metsästykseksi. Etukäteen selvitetty paikka oli kyllä ulko-ovensa puolesta auki, mutta keittiö oli suljettu. Sama toteutui myös seuraavassa paikassa ja sitä seuraavassa. Iso osa ravintoloista oli sulkenut ovensa kokonaan joten taitaapi olla niin, että täällä suunnassa ei ole tapana syödä hirvittävän myöhään. Tai sitten pääsiäinen ja sunnuntai sotki meidän illallissuunnitelmat. Löydettiin lopulta pieni pizzeria, haettiin lätyt matkaan ja tultiin majapaikkaan mutustelemaan. Siinä myöhäisen illallisen jälkeen koitin selvitellä tulevaa autovuokraa. Hinnoissa on kyllä huikeita eroja riippuen ihan siitä millaista autoa haluaa ja mistä auton ottaa. Meidän on todennäköisesti otettava jonkinlainen pieni citymaasturi koska täällä ei harrasteta farmariautoja ja neljän ihmisen matkalaukut pitäisi mahtua mukaan. Lisäksi olisi näppärää jos saataisiin se auto noudettua tästä kaupunkikeskustasta ja palautettua lentoasemalle. Nukkumaanmeno venähti yli puolen yön vaan kylläpä se vaan taas uni maistui. Heräiltiin tuossa puolen kahdeksen aikoihin ja aloitettiin päivä kahvilla ja aamupalalla. Mukavaa kyllä kun sai majapaikan jääkaappiin ostettua ruokaa sen verran ettei heti aamusta tarvitse lähteä metsästämään sitä muualta. Aamupalan jälkeen koitin tehdä suunnitelmia tähän päivään ja näyttäisi kovasti siltä, että käydään vierailemassa Budget-autovuokraamossa ja sen jälkeen jatketaan Sydneyn kaupunkikierroksella. Äkkiseltään näyttäisi siltä, että Sea Life ja Sydney Tower Eye tullaan ohittamaan. Ensimmäinen on saanut aika ikäviä arvosteluja, paikka tuntuu olevan ihan täynnä ihmisiä ja aika kuluu jonottamiseen. Jälkimmäinen taas voisi olla ihan mukava, mutta koska meillä on matkan loppuun majapaikka varattuna Sydneyn korkeimmasta hotellista niin voi olla että yläilmojen pällistely on rennointa tehdä sieltä. Mutta katsotaan nyt mitä tässä tulee tehtyä!

Paikka: Sydney, Australia

Suunnistettiin ensimmäisenä autovuokraamoon vain huomataksemme että se on kiinni. Pääsiäinen kusee nyt meidän muroihin. Jatkettiin siitä sitten kävellen Darling Harbouriin ihmettelemään maisemia. Aurinko paistaa taas pilvettömältä taivaalta. Varjopaikkojen kautta kulkeminen houkutteli kyllä kummasti, hehe. Sataman jälkeen hypättiin taas junaan ja ajettiin yksi pysäkinväli että päästiin The Rocks -nimiselle alueelle, joka on Sydneyn vanhinta aluetta. Tämä näkyy kyllä helposti arkkitehtuurista. Teppastelun jälkeen alkoi nälkä kurnia. Tsekattiin muutama lähes täynnä oleva katuravintola mutta päädyttiin lopulta syömään näppärään nuudeliravintolaan. Muiden ruoka oli hyvin maustettua, omani oli niin tulista että maailma suli ympäriltä. Illalla itketään vessassa. Onneksi oli viiniä tarjolla.

Paikka: Sydney, Australia

Sillan huikeista näkymistä tepasteltiin Sydneyn kasvitieteelliseen puutarhaan. Mukavaa kyllä, että kaupunkiin on jätetty niin suuria puistoalueita. Eiliseen kiinalaisten ja intialaisten kakofoniaan verrattuna puisto oli mukavan rauhallista hermolepoa. Paikallisetkin tuntuivat rauhasta nauttivan ja monet tuntuivat tulleen puistoon ihan vaan makoilemaan nurtsille. Aurinko alkoi hiljalleen laskea ja matkaajien jalat kuolla, joten päätettiin suunnata takaisin satamaan, napata juna ja palata majapaikkaan. Matkalla haettiin vaan pientä ruoka- ja jäätelötäydennystä. Pyykitkin saatiin majapaikassa pyörimään. Tat kertoi meille lauantaina puistosta, jossa on villejä mutta tosi kesyyntyneitä kenguruita. Puisto sattuu vielä kivasti Sydneyn ja Hunter Valleyn väliin joten siellä voisi pistäytyä keskiviikkona kun vaihdetaan maisemaa. Ikävä kyllä tämä suunnitelma piti peruuttaa. Tat laittoi tänään päivitystä, että puisto onkin suljettu. Se on jonkin sairaalan piha-aluetta ja se on alkanut vetämään yksinkertaisesti liian paljon turisteja. Tämän lisäksi, kuten arvata saattaa, siellä on alkanut sattua vahinkoja kun ihmiset ovat alkaneet mennä liian lähelle kenguruita ja ilmeisesti myös syöttää niitä.