Aasia 2008
lauantai 26. heinäkuuta 2008

Nukahtaminen meinasi tuottaa eilen pientä päänvaivaa ja kiitos kuuluu kahvilakäynnille. Kahvi piristi kuupan ja kakku siirsi nälkää niin että se iski vasta yöllä. Lopulta saatiin kuitenkin unenpäästä kiinni ja pompattiin ylös yhdeksän aikoihin. Tämä paikka ei tunnu olevan aamuvirkkujen ostosparatiisi. Isot marketit aukeavat vasta 10:30 ja katuja tallatessa tajuttiin, että monet pienemmät kojutkin olivat kiinni vielä vaille kymmenen. Löydettiin kuitenkin auki oleva thai-ravintola. Hinnat ovat melko korkeat mutta ainakin annos on juuri sitä mitä on tottunut Thaimaassa näkemään. Ehkä vähän pienemmät vaan. Eikä niin mausteista.

Paikka: Penang, Indonesia

Vuokrattiin vihreä kiitäjä noin 6 euron päivähintaan. Tällä kertaa otettiin automaattivaihteinen menopeli. Ajeleminen on kohtalaisen kivutonta, koska täällä peräti noudatetaan liikennemerkkejä ja -valoja. Ränsistyneet talot vaihtuivat hulvattomiin rantahotelleihin. Hyväkuntoinen asfalttitie mutkitteli meren rannassa ja perille päästiin suoraan. Malesian turismi on todella kehittynyttä ainakin niissä paikoissa, joissa olemme vierailleet. Opaskyltit ovat hyvin esillä ja jos jonkinlaista karttaa löytyy. Perhostarha on kohtalaisen kokoinen ja siisti. Perhosten lisäksi täällä on muita hyönteisiä, fisuja ja joitakin matelijoita. Terraariot ja tankit ovat ok kunnossa, mutta koot ovat melko pienet. Lisäksi nähtävillä on kokoelma hyönteisiä, taidetta ja tietysti matkamuistomyymälä.

Paikka: Penang, Indonesia

Käytiin katsomassa aivan perhospuutarhan vieressä sijaitseva metsäteollisuudesta kertova museo. Sisäänpääsy oli vain ringgitin, mutta eipä se toisaalta ollut kovin häävi. Esillä oli sahoja ja muita työkaluja, valokuvia, hyöteisiä, täytettyjä eläimiä ja pieniä faktatauluja Malesian metsäteollisuudesta sekä metsien monimuotoisuudesta. Paikka oli jostain syystä erittäin pimeä, joten kaiken katseleminen oli melkoista siristelyä. Vieressä olisi ollut pieni metsä polkuineen, mutta hyppäsimme mopon selkään ja kaasuttelimme saaren toisella sivulla sijaitsevalle rannalle. Ranta on melko törkyinen, mutta täältä on näkymät Penangin sillalle. Paikalliset ovat tulleet tänne telttailemaan ja grillaamaan. Nyt on etsittävä reitti majapaikkaan, sillä uupumus meinaa painaa. Syömässäkin olisi käytävä kun nälkääkin meinaa pukata.

Paikka: Penang, Indonesia

Siltakuvauksilta palatessa tajusin liian myöhään olevani väärällä kaistalla ja ajauduin pois isolta tieltä. Siinä tuli sitten Penangin kiertoajelu tehtyä samoilla lämpimillä kun hortoiltiin mopolla pitkin pienempiä teitä. Navigaattorin avulla pysyimme kuitenkin koko ajan ainakin puoliksi kartalla. Kun riittävän monta risteystä ja yksisuuntaista oli kurvailtu niin Malibu Cafe oli nenän edessä. Päivän hössötykset saivat mahan möyrimään joten lähdettiin saman tien etsimään ruokapaikkaa. Tarkoituksena oli testata läheinen ravintola, joka lupailee käsintehtyjä pizzoja, mutta siinäpä olikin ovet kiinni. Käännyimme kannoillamme ja lähdimme tallaamaan katua toiseen suuntaan. Yllätys oli suuri kun kotikatumme johtikin suoraan Little Indiaan - paikkaan jonne juuri eilen kiersimme jotain ihme reittiä pitkin. Päätimme testata Restoran Kapitania, joka sijaitsee eilen löydetyn ravintolan vastapäätä. Intialaiset eivät ole ehkä luotettavimman näköistä kansaa, mutta voi pojat että he osaavat tehdä ruokaa! Jälleen kerran tilatut annokset veivät kielen mennessään eikä niitä tarvinnut odottaa kuin pari minuuttia. Yhteensä pari annosta ja omppumehua, valkosipuli-naan sekä iso pullo vettä maksoivat yhteensä 31,5 ringgitiä eli 6,1 euroa. Annokset olivat sen verran topakat, että nälkä lähtee taatusti vähän isompimahaisemmaltakin. Siinä lähtötohinoissa joku paikallinen ukkeli kyseli meidän kotikontuja. Näimme jo ruokailun aikana, että pariskunta seurasi meidän polotusta. Vaihdoimme sitten pari sanaa ja liukenimme paikalta. Sitten taas asiaa muslimeista. Täällä Malesiassa on aika vähän näkynyt sellaisia naisia, jotka pukeutuvat mustaan kaapuun niin, että vain silmät näkyvät. Perhosfarmilla sellaisia näkyi useampi ja he kaikki olivat tietenkin aviomiehensä ja lapsien kanssa liikenteessä. Kirjoittelimme aikaisemmin blogiin, että vaikka muslimien peittävä pukeutuminen korostuu naisissa niin se koskee yhtälailla myös miehiä. Jotenkin tätä ei voi kyllä havaita käytännössä. Tänäänkin miehet kulkivat hihattomissa paidoissa, joiden "aukot" ylsivät kylkiin asti. Osa kulki myös shortseissa ja sekä Indonesiassa että Malesiassa monet ovat rillutelleet kaduilla ilman paitaa. On siinä melkoinen kontrasti kun nainen on kursinut silmäaukkonsakin nenän kohdalta yhteen ja mies viipottaa menemään Uuno Turhapurona. Tänään selvisi myös se, että miksi emme saaneet lähetettyä sukellusvideota Pulau Wehiltä. Jostain syystä YouTube ei anna lisätä yli 30 videota. Selvittelin asiaa sivuston oman ohjeen kautta ja siellä ihan selvästi sanotaan, että videoiden lukumäärälle ei ole rajoitusta. Poistin kokeeksi yhden vanhoista videoista ja uusi video hyppäsi saman tien listoille. Ja nyt niitä saa laitettua taas yli 30. Omituista. Toinen bugi löytyi meidän omasta päiväkirjasta. Kirjoituksia muokatessa niiden kirjoittajaksi vaihtuu se, jonka tunnuksella muutokset tehdään. Niinpä jotkin vanhemmat Hisen kirjoitukset ovat nyt minun nimellä, sillä olemme lisänneet niihin valokuvia minun tunnuksella. Hyvä huomata asia tässä vaiheessa matkaa, heh. Liitteenä on kuvia tämän päivän hörhöilyistä ja lisäksi alla on pieni kooste perhosfarmilta. Yhdessä kuvassa poseeraa kilpikonna ystävänsä kivisen konnan kanssa - mutta kumpi on kumpi, hihi :D Koska YouTube alkoi nyt jekkasta niin lisäsimme vielä yhden videon vanhaan kirjoitukseen.