Aasia 2008
perjantai 11. heinäkuuta 2008

Kun ei täällä Acehissa voinut paheita syntymäpäivän kunniaksi harrastaa, heräsimme aamulla tekemään pienen retken rannan tuntumassa sijaitsevaan metsään. Mikon kaveri antoi meille reittiohjeet, jotka sitten kopioimme GPS:ään. Ajelimme ohjeen mukaan metsän laitaan ja jätimme mopon parkkiin. Kikkailimme mäkeä ylös ja matkalla avautui komeat maisemat. Polun varrella näkyi jos jonkinlaista öttiäistä. Hulvattomin kuoriainen muistutti lähinnä putoavaa joulukuusenkoristetta, koska se kimmelsi niin paljon auringon valossa. Polku kulki lähellä joenrantaa. Meitä seurasi varmasti useamkikin silmäpari, sillä makikit hyppivät läheisissä puissa. Ne eivät kuitenkaan tulleet kuvausetäisyydelle vaan tyytyivät rymistelemään puskissa ja pitämään mekkalaa. Suuria ja värikkäitä perhosia näkyi poikkeuksellisen paljon. Välillä olo oli kuin perhostarhassa kun perhoset lepattelivat lähietäisyydellä. Tietenkään ne eivät pysähtyneet niin lähelle, että kuvaus olisi ollut helppoa. Ne vaan esittelevät värikkäitä siipiään ja lähtevät lähestyttäessä lentoon. Nähtiin myös monta mulkosilmäistä liskoa, lieköhän agamoita tai jotain. Paluumatkalla pääsimme yllättämään makikit. Lauma oli hengaamassa alueella, josta oli raivattu joitakin puita. Yksi tollo jäi puunrungolle kaivelemaan varpaitaan. Muut alkoivat huudella puista, että nyt hiivatin kyytiä pois mutta Mika kerkesi sentään napata jonkun kuvan hölmistyneestä rumiluksesta. Huristeltiin mopolla takaisin ja illalla käytiin nauttimassa kahvia Acehilaiseen tyyliin. Pöytään kannettiin läjäpäin erilaisia makeita herkkuja. Lopuksi sitten maksetaan vain niistä, joita on tullut järsittyä. Gayo-kahvi oli erityisen hyvää, joten ostettiin sitä tuliaiseksi Suomeen. Illalla väännettiin Amandan apuna vielä taivaallisen makoisaa kiinalaisruokaa. Täytyy sitten kotona testailla jos vielä muistaisi reseptit.