Aasia 2008
sunnuntai 15. kesäkuuta 2008

Nyt olisi sitten ihan oikeasti oikeasti pakattava maskit rinkkaan. Tänään oli niin paljon kokeilusukeltajia, että kävimme eka heittämässä fundivet ja sen jälkeen uudet tulokkaat pääsivät vasta areenalle. Muuten jokaiselle ei olisi riittänyt omaa henkilökohtaista opasta. Molemmat sukellukset alkoivat odottelulla, kun ryhmässämme olevalla sukeltajalla oli hienoisia ongelmia. Sitten suklailu jatkui taas uljaasti Hungin johdolla. Nähtiin vaikka mitä vanhoja tuttuja fisuja pitkin matkaa, mutta joukkoon mahtui myös muutama uusi tulokas. Sukelluksen huippuhetki oli se, kun nähtiin white-mouth moray (kuva 1). Aivan tajuttoman hienonnäköinen otus. Pitkä luikero oli kietoutunut korallien suojaan, mutta kovalla sihtauksella saatiin siitä edes joku kuva. Olisi mennyt taas täydestä kivestä pohjassa jököttävä scorpion fish (kuva 2), jonka punaraidalliset silmät paljastuivat salaman räiskyessä. Onneksi Hung taas skarppaili ja opasti meidät kyseisen murikan luokse. Laivalla odoteltiin kun kokeilusukeltajat upposivat merten syvyyksiin. Mika hyppäsi myös veteen ja kävi ottamassa Heikistä ja Camista parit valokuvat vetten alta. Toisella sukelluksella nähtiin lukuisia white-spotted pufferfishejä (kuva 3). Söpöjä jumittelijoita. Lisäksi nähtiin pari muutakin eri pallokalalajia. Jännitysmomentteja tänään tarjoili poikkeuksellisesti hiekkapohjalla, ilman suojaa luikerteleva barred moray (kuva 4). Toisin kuin mureenat yleensä, tämän lajin edustajat ovat vähän kiukkuisempia luonteeltaan. Se nimittäin alkoi tehdä hyökkäyseleitä kohti kameraa. Pari ylimääräistä polkaisua siinä joutui tekemään kun liero säntäili meitä kohti käärmeen tavoin. Ehdin jo sekunnin miettiä, että peijakas jos otus onkin merikäärme... Lopulta luikero sujahti hirvittävää kyytiä korallin suojiin. Kirjan mukaan näitä mureenoita näkee yleensä vain öisin. Lieköhän alkanut huikomaan kesken päivää, heh. Nyt olisi Vietnamin sukellukset purkissa, kiitos ja kumarrus Scuba Zone! (kuva 5).

Paikka: Nha Trang, Vietnam

Otettiin pientä päivätirsaa. Oli vähän suunnitelmissa, että pakkailtaisiin tavarat tänään, mutta eipä siitä mitään tullut. Steppailtiin sukelluskerholle vinguttamaan visaa, kun päivällä yhteyksissä oli jotain vikaa emmekä saaneet maksettua viimeisiä sukelluksia. Nyt maksu onneksi onnistui eikä kerhon tarvitse periä Kalavelkoja, gjöh. Maksun jälkeen käytiin pyörähtämässä läheisellä kioskilla. Kun tulimme takaisin niin Heikki, Cam ja Marko olivat ilmestyneet paikalle. Hetken päästä Laurakin riensi joukkoon. Sovimme päivällä veneessä, että kävisimme syömässä porukalla kun nyt on viimeinen tilaisuus. Niinpä pienen hieromisen jälkeen lähdimme steppailemaan vähän matkan päässä sijaitsevaan italialais-intialaiseen ravintolaan. Hise ja Marko veti pizzaa, Laura imaisi keiton ja muut maistelivat intialaista tikka masalaa kanalla. Kyllä oli taas herrrkulliset eväät. Juotiin siinä sapuskan päälle vielä parit iltahuikat. Vaihdettiin myös puhelinnumeroita, sillä kolmen poppoo on tulossa Saigoniin keskiviikkona jolloin mekin olemme siellä. Pääsee siis ehkä vielä treffailemaan sitä kööriä. Lauran joutui nyt hyvästelemään, mutta otettiin hänenkin yhteystiedot talteen ja annettiin päiväkirjan osoite. Terveisiä, jos luet tätä! :) Ollaan tässä parin päivän ajan mietitty, että meillä on käsissämme ikävä yhtälö. Jäljellä on Kambodza, Malesia, Indonesia ja välissä sekä matkan lopussa joutuu viettämään aikaa myös Thaimaassa. Aikaa on kuitenkin jäljellä enää seitsemän viikkoa. Aikataulut ovat pettäneet vähän niin kuin osasimme arvella. Fiilispohjalla kun matkustetaan niin emme ole seuranneet kalenteria vaan menneet juuri niin kuin hyvältä tuntuu. Nyt on siis pakko vähän miettiä, jos haluaa välttää sen, että juoksemme tulevat viikot näkemättä mitään. Kambodza on ollut koko ajan se läpikulkumaa, jonne olemme halunneet mennä lähinnä Angkor Wat takia. Osasyynsä on myös sillä, että se sattuu pakosti matkan varrelle jos matkustaa Vietnamista Malesiaan maita pitkin. Nyt alkaa näyttää siltä, että Kambodza jää kokonaan pois. Ja syy on aika selkeä. Yhden nähtävävyyden takia joutuisimme istumaan viisi päivää bussissa ja junassa. Lisäksi on huomioitava se, että välipisteissä on pakko viettää vähintään päivä tai pari, jotta saa skarppailtua seuraavat liput. Silloinkin kysymyksessä olisi käytännössä viikon matkustusputki. Kaikki kyydit maksavat, majoitukset maksavat eikä ruokakaan ole ilmaista. Yhdelle nähtävyydelle tulee siis melkoisesti hintaa sekä ajassa että rahassa. Katsoimme äsken, että Air Asia lentää Saigonista suoria lentoja Kuala Lumpuriin, Malesiaan. Hintaa tulisi yhteensä veroineen 75 euroa lärvi - mikä on luultavasti vähemmän kuin kuljetukset maita pitkin. Aikaa kuluisi viikon sijaan kolme tuntia. Tämä näyttäisi tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta, jolla saamme aikataulut kuntoon. Mitään emme kuitenkaan vielä varanneet vaan painumme huomenna Saigoniin ja mietimme siellä seuraavaa siirtoa. Nyt on kuitenkin alettava kärsöttelemään, että jaksaa aamulla pakata ja singahtaa junaan.