Aasia 2008
keskiviikko 7. toukokuuta 2008

Pakkailtiin viimeiset tavarat ja luovutettiin huone. Majapaikan mamselli kiherteli jo portaissa ja selitti jotain, mutta juttu meni vähän ohi. Pyydettiin häntä soittamaan taksin. Nainen nyökytteli ymmärtäväisen näköisesti ja huusi jotain yhdelle miehistä. Lopputulos kuitenkin oli, että hän ei ymmärtänyt sanaakaan siitä mitä sanoimme, heh. Niinpä otimme reissun surkeimman tuktukin ja hurautimme sillä bussiasemalle. Lippu Laosiin maksaa 200 bahtia eli noin neljä euroa. Ostaessa piti näyttää passia ja ilmeisesti rajalla on toiset muodollisuudet, jossa tarvitsee valokuvan. Bussin seinässä viisumin hinta norjalaisille ja ruotsalaisille on reilut 30 dollaria, joten eiköhän se ole samaa luokkaa myös savonmuan pelleille. Bussi lähtee 9:30 eikä matka-ajasta ole hajuakaan.

Paikka: Ubon Ratchathani, Thaimaa

Rajalla ollaan, mutta Laosin puolella. Viisumi maksoi 31 dollaria. Nyt yritetään päästä Pakseen. Hei hei, Thaimaa. Nähdään parin kuukauden päästä.

Paikka: Pakse, Laos

Matka olikin kivuttomampi mita osasimme odottaa. Rajalla hyppasimme ulos bussista ja palautimme maastapoistumiskortit. Sen jalkeen kavelimme aidattua reittia pitkin luukuille, josta sai viisumihakemukset. Tayttelimme liput ja laput ja loimme ukolle 30 dollaria seka parstakuvat. Sitten piti siirtya kahden metrin paassa sijaitsevalle luukulle, josta passin sai takaisin. Vitsikkaasti palvelumaksu oli 20 bahtia. Meilla oli pelkastaan dollareita, joten ukko pyysi yhta dollaria. Sitten hyppasimmekin taas bussiin, joka ajeli meidat Paksen bussiasemalle. Ensivaikutelma Laosista on, etta tama on koyhempi, kauniimpi ja roskaisempi. Asemalla oli heti hirvea maara kuskeja kimpussa, mutta tavalliseen tapaan annoimme kiireisempien menna ensin ja istuskelimme kaikessa rauhassa aseman odotushallissa. Pian halina loppui ja joku rauhallisempi kaveri tuli tarjoamaan kyytia. Han ajoi meidat pienen matkan paahan Paksen keskustaan. Vierassa oli Great Wall -niminen hotelli, nettikahvila, kitskoja seka ravintoloita. Menimme suoraan kinkkihotelliin, joka osoittautuikin erittain hienoksi. Huone maksaa 100 000 kipia mika on noin 7,4 euroa. Tama on koko kuluneen matkan hienoin majapaikka. Siella on oikein sohvat ja poydat ja nelioita on enemman kuin Hisen Joensuun yksiossa :D Huoneen siivousta odotellessa tilasimme alakerran ravintolasta evasta. Mina tilasin maustettua ja Hise tuurilla jotain muuta kanaa. Kun sapuskat tulivat poytaan niin selvisi, etta Hisen kilhossa komeili kokonainen kana haudutettuna. Siina sitten ihmeteltiin miten hiivatissa ruhosta saa palasia irti. Tarjoilija huomasi epatoivoiset ilmeet ja kavi pilkkomassa siivekkaan keittion puolella. Mina vetelin omaa ruokaani puikoilla ja Hise kauhoi omaa keittoaan lusikalla. Sitten sielta kurkisti yllatys. Ystavamme Kana Kanasen veikea hymy nousi samean hutun pyorteista. Eipa olisi viela tana aamuna uskonut nakevansa keitossa kanan naaman. Oli sen verran yllattava kaanne, etta keiton suurempi hammentaminen sai jaada valiin :D Koska meilla oli mukana pelastaan Thaimaan bahteja seka jenkkidollareita niin pyysimme ruoan laskulle ja lahdimme vaihtamaan rahaa. Nyt sita ollaan ihan virallisesti miljonaareja. Molemmille tuli noin 1,2 miljoonaa paikallista valuuttaa. Asken tulimme nettikahvilaan tarkastelemaan paikallisia GSM-liittymia ja nyt pitaisi lahtea metsastamaan yhta, joka vaikutti ainakin ruudulla sopivalta. Katsotaan miten kay...

Paikka: Pakse, Laos

Ei saatu nettiyhteyttä toimimaan, joten lampsittiin Tigo-liikkeeseen. Aikansa rassattuaan asiakaspalvelija pisti yhteydet kuntoon. Sen jälkeen yritettiin käydä päiväkaljoilla ravintolassa, mutta menun tuomisen jälkeen työntekijöitä ei meidän lähettyvillä näkynyt. Rahojen kanssa ollaan ihan pyörällä. Otettiin vahingossa sikahintainen kyyti takaisin. Heti ne jallittaa jos pallo näyttää olevan hukassa. Sen kunniaksi otin Beerlaon. KIPpis!