Aasia 2008
perjantai 2. toukokuuta 2008

Huh huh... tuli eilen tehtyä hienoinen virhe pizzan syönnissä. Viimeiset kolme viikkoa on tullut syötyä pieniä annoksia useamman kerran päivässä. Vanhasta tottumuksesta ja kuola suupielessä aloin eilen heittää pizzaa naamariini. Pizza oli niin hyvää, että sitä oli pakko tunkea kurkkuun apinanraivolla. Kun lähdimme Unosta niin matkalla iski ihan hillittömät vatsanväänteet. Kaikki ympäristön hajut tuntuivat käsittämättömän vastenmieliseltä ja bakteeritaistelun jälkilöylyissä Hise oli ihan samassa tilanteessa. Kämpille päästyä ei voinut tehdä muuta kuin maata selällään ja toivoa, että kipu ja oksennustunne katoaisi. Yöllä sai onneksi nukuttua, mutta Hisellä vatsa kapinoi vielä kerran. Nyt kaikki vaikuttaisi kuitenkin olevan kunnossa ja rojut on kasassa. Vielä pitäisi käydä suihkeessa ja sitten lähteä bussiasemalle.

Paikka: Khon Kaen, Thaimaa

Asemalla buddhalainen tyyneys alkoi rakoilla. Eräs laitapuolenkulkija levitteli röökin tumppeja pitkin penkkejä. Siivoojanainen ei ollut tästä mielissään ja lähti jahtaamaan äijää luudan kanssa ja sopivalle etäisyydelle päästyään hivautti tätä harjan varsipuolella kylkeen. Isku oli sen verran napakka, että ukko tuli nöyränä lakaisemaan omat jätöksensä kovan posmituksen saattelemana. Bussiin astuessamme alkoi hirveä säätö. Joku mamselli istui meidän paikalla ja bussiemäntä alkoi organisoimaan paikkoja uudelleen. Auto täyttyi falang-sanoista, mutta lopulta kaikki saivat penkin alleen. Auto on iso ja ilmastointi skulaa. Ikkunasta vilisee vaihtuvat maalaismaisemat, paikallisten asumukset ja bussissa on mukava puheensorina.

Paikka: Khon Kaen, Thaimaa

Soittelin joku aika sitten porukoille. He olivat selvinneet turvallisesti Bangkokin lentokentälle. Heidän osaltaan Thaimaa alkaa kohta olla takana päin, mutta ainahan tänne voi tulla uudelleen. Meidän matka etenee tasaiseen tahtiin. Jossain vaiheessa bussiin tuli niin paljon ihmisiä, että käytäväkin oli täynnä. Nyt kaikki poistuivat. Keitä lienevät olleet ja missähän me mahdamme olla... Täällä päin tuktukit ovat hauskan näköisiä mopoista tehtyjä virityksiä. Vaan hyvin se näyttää matka niilläkin taittuvan.

Paikka: Khon Kaen, Thaimaa

Perillä ollaan. Matka sujui mukavasti leppoisissa bussitunnelmissa. Aikataulut eivät tietenkään pitäneet paikkaansa, mutta mihinkäs tässä kiire valmiissa maailmassa. Vinkkinä vaan tuleville Kaakkois-Aasian matkaajille, että annettuihin aikatauluihin kannattaa aina lisätä vähintään se tunti-pari riippuen matkan pituudesta. Ubon Ratchatanin linja-autoasema on noin kolmen kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Haukkasimme asemalla happea pari minuuttia ja sen jälkeen kävin etsimässä taksikuskin Hisen vahtiessa rojuja. En löytänyt kuskeja, kuskit löysivät minut ja 120 bahtin hintaan pääsimme majapaikan oven eteen. Kuski ei ollut mikään häslääjä, joten kysyimme kuskilta, että tietäisikö hän jotain hyvää majapaikkaa. Kuski tiesi ja sanoi sen maksavat 250 bahtia yöltä. Sehän meille sopi ja hurautimme Sri-Esarn 2 -hotellin kulmille. Joku Laosilainen ukko tuli säätämään meidän kaveriksi ja pääsimme katsomaan huoneita. Tuulettimella varustettu huone olisi ollut kuskin kertomat 250 bahtia yöltä, mutta päätimme sijoittaa kaksi euroa enemmän ilmastoituun huoneeseen. Hinta on nimenomaan huoneelta eikä henkilöltä, eli maksamme huoneesta 3,5 euroa per lärvi. Tuohon hintaan saa ilmastoinnin lisäksi myös lämpimän suihkun ja television. Täällä päin Thaimaata ei ole liiemmin guesthouseja vaan kaikki ovat hotelleja. Hyvät hotellit ovat niin kuin muuallakin Thaimaassa ja sitten nämä halpikset ajavat majatalojen virkaa. Kamerassa olisi läjä kuvia tien päältä, mutta nyt on niin hillitön nälkä, että on pakko lähteä etsimään jotain ruokaa. Hisen mahakorvennukset eivät ole tänä päivänä vaivanneet ja ruokahalukin on palailemaan päin. Ehkä pöpöstä päästiin vihdoinkin eroon.

Paikka: Ubon Ratchathani, Thaimaa

Mummon kokkaama makaroonimössö upposi hitaasti mutta hyvin. Nyt taitaa ruokahalukin palailla. Syönnin jälkeen satuttiin puistoalueelle, missä ihmiset jumppaa, skeittaa ja pelaa pelejä. Vallihaudan kaloja taitaa kiinnostaa nakaleet jotka ostimme yhdeltä naiselta viidellä bahtilla (houkutus kävi liian suureksi). Hirveä määrä fisuja!

Paikka: Ubon Ratchathani, Thaimaa

Jatkoimme kävelyä puiston läpi ja lähdimme tutkimaan lähiseutua. Tavoitteena oli löytää jostain mopovuokraamo. Matkalla vastaan tuli suurehko tietokonekauppa. Koska en saanut Chiang Maista ostettua mp3-soitinta niin päätin koittaa onneani siellä. Täällä ei liiemmin osata englantia. Nuori sälli yritti kyllä auttaa parhaansa mukaan ja saimmekin nähtäville mp3-soittimia. Kaikki olivat jotakin aasialaista, minulle tuntematonta merkkiä. Hypistelin pariakin eri mallia käsissäni, mutta molemmat jäivät hyllyyn koska niistä ei saanut valikoita englanniksi. Päätin sitten ostaa kuitenkin paremmat kuulokkeet koska niitäkin siellä kaupassa oli myytävänä. Jälleen valikoima koostui lähes yksinomaan täysin tuntemattomista merkeistä, mutta yhdet Sennheiserin kuulokkeet tulivat vastaan. Vajaan 12 euron hinta ei päätä hirvittänyt, joten nappasin ne matkaan. Samalla saimme ostettua USB-jatkojohdon jotta Hisen mp3-soittimeen saadaan siirrettyä helpommin tavaraa. Illan aikana tuli käveltyä useampi kilometri, mutta mopovuokraamoa ei vastaan tullut. Haimme lähimmältä 7-eleveniltä ison tonkan vettä, jääteetä ja pari Bacardi Breezeriä. Loppuilta on mennyt huilatessa. Hise on ottanut vähän tirsaa ja minä katselin töllöstä thaiksi dubatun version Mythistä. Onneksi edes tekstitys oli englanniksi. Nyt lienee minunkin aika painua pehkuihin. Kummasti tuo bussissa istuminen uuvuttaa vaikkei tarvitse tehdä mitään...