Aasia 2008
tiistai 15. huhtikuuta 2008

Lisäsimme päiväkirjaan eilen ensimmäiset nähtävyydet. Siellä on myös jokunen uusi kuva. Viime yö oli kenties helpoin ikinä. Suoraan suihkusta tuulettimen alle, unta palloon ja seuraavan kerran ylös vasta kellon soidessa. Taitaa tähän lämpöön taas vähitellen tottua. Äsken kävimme syöpöttelemässä aamupalaa. Tilasimme vaihtelun vuoksi jotain ei-thaimaalaista. Hiselle tuli munakas ja minulle spagettia, kanaa ja hapanimeläkastiketta. Hyvää olivat molemmat ja nälkä lähti. Jälkiruoaksi kietaisimme tuttuun tapaan shaket. Olemme käyneet muutaman kerran syömässä paikan ravintolassa ja tulleet sen verran tutuksi ravintolan mamselin kanssa, että tohdimme pyytää häntä valokuvaan. Tarjoilija oli ihan tohkeissaan ja kysyi vielä lisäksi, että haluaisimmeko ottaa myös kokista kuvan. Ja tietysti me halusimme!

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Tänään ei kummosempia ole jaksanut tehdä, koska ulkona jatkuu karkelointi eikä jaksa mennä poukkoilemaan ryysikseen. Pakattiin suunnilleen kaikki kamat ja alkaahan tähän mini-grip-elämään sopeutumaan varsin hyvin. Tavarat on jaettu kolmeen pussiin, joista yhdessä on päällysvaatteet, yhdessä alusvaatteet ja kolmannessa kaikki sähkövimpaimet ja laturit. Lisäksi mukana on ensiapupakkaus, jossa on kaikenlaista lääkintätavaraa, lääkkeitä, sakset ja niin edelleen. Toisessa pussukassa on sitten saippuat, dödöt, meikit ja muut päivittäin tarvittavat rojut. Tärkeät paperit on myös pussitettu, jotta vesisateen yllättessä ne eivät muutu tunnistamattomaksi mössöksi. Järjestys on helpompi säilyttää, kun matkatavarat on lajiteltu. Kun vain muistaa laittaa tavarat käytön jälkeen takaisin, pieneltäkin tuntuva huone vaikuttaa paljon siistimmältä eikä kaaosta pääse syntymään. Lisäksi pakkaus sujuu jouhevammin jos syystä tai toisesta joutuu tekemään äkkilähdön. Olisipa kotonakin aina tällainen järjestelmä käytössä :D Kröhm. Toistaiseksi olemme säilyneet ilman sen kummepia mahavaivoja. Sunnuntaina Mikan mahassa muutama vieras bakteeri kävi ottamassa matsia, mutta mitään suurempaa ei tullut. Itselläni tänään on tuntunut pientä pistelyä mahassa, joka on lähtenyt välillä kokonaan pois. Edellisellä reissulla samanlaista nipistelyä ja möyrinää oli havaittavissa alkuaikoina, joten se on ihan normaalia sopeutumisvaiheessa. Syömme ja aiomme syödä jatkossakin kursailematta niin erilaisissa ravintoloissa kuin katukojuissakin, koska mahataudin saaminen on niin monesta eri tekijästä kiinni. Turha on pelätä sellaista, mitä ei voi täysin varmuudella estää. Käsidesiä lotrataan ahkerasti ja sen käyttöä voi suositella kaikille matkaajille. Tyypillisesti möyryämistä aiheuttavat bakteerit taitavat mennä omien käsien kautta suuhun ja sieltä muualle elimistöön. Nyt jos menisi jatkamaan sopeutumisharjoituksia ravintolan puolelle.

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Kävimme syömässä viimeisen Bangkok-aterian majapaikan ravintolassa. Kun olimme saaneet ruoat naamaan ja tilasimme shaket niin kameran eteen joutunut tarjoilija toi meille lahjan: kirpeitä mangoslaisseja ja makeaa chilikastiketta. Taisimme saada uuden kaverin, hehe. Lopuksi kyselimme varmistuksia ääntämisohjeisiin, jotka saimme Thaiklupilta. Sen jälkeen laitoimme loput kamat läjään ja kirjasimme itsemme ulos. Pihalla annoin vesipyssyni paikalliselle pikkutytölle, joka otti sen pienen ujostelun jälkeen vastaan. Sitten taksiin. Onneksi varasimme aikaa, sillä taksi joutui jumittamaan ruuhkassa. Kyllä, juhlat jatkuvat yhä. Asemalla Hise osti eväitä kaupasta ja leipomosta. Nyt törötetään junassa ja odotellaan lähtöä.

Paikka: Bangkok, Thaimaa

Ainiin, unohtui mainita että asemalle rynnätessä ihmettelimme miten meno vaikuttaa normaalista poikkeavalta. Pari sekuntia ratas löi tyhjää kunnes tajusimme, että kaikki seisoo ja tuijottaa screenille. Kyseessä oli kunnianosoitus kuninkaalle, joka on erittäin suosittu Thaimaassa. Kadunvarsia koristaa jättimäiset plakaatit ja ihmiset käyttävät keltaisia t-paitoja osoittaakseen tukensa kuningasperheelle. Noheva junan työntekijä petasi pedit ja ihmiset vetäytyivät verhojen suojaan yöpuulle. Junassa on erittäin rauhallista ja vilpoisaa, joten nukkuminen onnistuu varmasti. Ulkona oli melkoinen ukkosmyräkkä ja salamat viuhuivat taivaalla. Sade lakkasi joku aika sitten. Chiang Maihin tilattiin aurinkoa :)