Portugali 2009
tiistai 14. huhtikuuta 2009

Eilen illalla käytiin vetämässä reissun suurimmat (ja kalleimmat) safkat. Mm. vartaassa käristettyä lihaa ja vihanneksia sekä tietysti ranskalaisia. About kaikki ruoat tarjotaan rännäreiden kera lukuun ottamatta aasialaisia safkoja. Viini oli taas maukasta.. Varmaan vuoden jokaiselle päivälle olisi eri viini, sen verran ansiokkaasti portugalilaiset viintä tuottavat. Pakkailtiin kamat jo illalla,joten aamulla heitettiin vaan leivät tauluun ja suunnattiin taksilla juna-asemalle. Vettä satoi, mutta nyt alkaa kirkastua. Nyt mars kohti Lissabonia.

Paikka: Albufeira, Portugali

Junalla matkustaminen on täällä tosi vaivatonta. Lippuja saa sekä asemalta että konnarilta, mutta vaihtoehdoista ensimmäinen lienee vähän varmempi. Junat ovat siistejä ja kulkevat tasaisesti. Niistä löytyy myös ravintolavaunu. Ollaan hyödynnetty junamatka suunnittelemalla Lissabonin aktiviteetteja. Kolmessa päivässä ei hirveitä ehdi, mutta yritetään käyttää se aika tehokkaasti. Katseltiin tuossa hieman metrokarttaa ja näyttää siltä, että mennään hotellille taksin sijaan metrolla. Asema on vain parinsadan metrin päässä Turim Alamedasta, joka on siis sen hotellin nimi. Lippu maksaa reilun euron. Myöhemmin ostamme varmaankin kahden päivän Cartão Lisboa -kortin, jolla saa matkustaa rajattomasti kaikilla julkisilla kulkuvälineillä ja lisäksi alennusta monista nähtävyyksistä.

Paikka: Lissabon, Portugali

Pienen harharetken jälkeen löydettiin oikea hotelli. Onneksi tyrmättiin ajatus autolla ajelemisesta, sillä Lissabon on todella mäkinen ja sokkeloinen kaupunki. Niin kuin muissakin vanhoissa suurkaupugeissa, on täällä sulassa sovussa vierekkäin niin överiprameat marmoritalot kuin ränsistyneet ja hylätyt röttelöt. Lissabonin majoitus on neljän tähden hotelli, mutta täälläkään ei tavaroita roudata henkilökunnan puolesta. Kaakkois-Aasiassa taidettiin tottua liian hyvään kun nyt koko ajan odottaa ensiluokkaista palvelua :D Ei taida täällä euroopassa olla ihan samanlainen palvelukulttuuri enää voimissaan. Vesisade lakkasi hetkeksi, joten nyt pitäisi suunnistaa etsimään ruokaa.

Paikka: Lissabon, Portugali

Ei ehditty kuin pyörähtää hotellilla kun oli taas lähdettävä. Metrolla hurautettiin takaisin rautatieasemalle ja suunnistettiin hakemaan pikamätöt. Oli nimittäin vähän kiire, sillä seuraavaksi riensimme Oceanário de Lisboaan eli meriakvaarioon. Akvaarion keskellä oli seitsemän metriä korkea tankki, jonne oli työnnetty 5000 kuutiolitraa merivettä ja jos jonkin näköistä lölliäistä. Lisäksi pinnalla oli mm. erilaisia lintuja sekä saukkoja. Oli kyllä hieno ja hyvin hoidettu paikka. Nyt leppuutellaan jalkoja ja riipastiin överimakeat lettujäätelökahvit :)

Paikka: Lissabon, Portugali

Kahvit juotuamme yritettiin mennä katselemaan 3D-elokuvaa. Idea kariutui kuitenkin siihen, että kyseinen leffa oli lapsille suunnattu Monsters vs. Aliens ja näin ollen dubattu portugaliksi. Suunnitelma B:nä menimme saman ostarin vaatekauppaan, josta Hise osti uuden rotsin ja Tarja uudet byysat. Jalat alkoivat olla steppailusta sen verran uuvukkeessa, että hyppäsimme metroon. Samalla kokeilimme uudelleen täyttää lippuja matkoilla ja nyt se onnistui. Yhdensuuntainen matka maksoi siis vain 80 senttiä. Alamedassa (Lissabonin kaupunginosa) saapastelimme ensimmäiseen auki olevaan ravintolaan. Pihalla ukko innoissaan tulkkasi meille ruokalistaa ja tarjolla tuntui olevan kaikenlaista liha-, kana- ja kalaruokaa. Pöytään istuttuamme kävi kuitenkin ilmi, että mitään kanaruokaa ei sitten ollutkaan. Saimme kuitenkin evästä nenän eteen. Ravintolan tunnelma oli melko hämärä, sillä se kai yritti olla jonkin sortin hienostopaikka, mutta kaikki - tarjoilijat mukaan lukien - tuijottivat töllöstä jalkapalloa. Peli tuntui olevan niin kiinnostava, että tarjoilijan oli vilkuiltava töllöä jopa tilausta ottaessaan sillä seurauksella, että Tarjan ateriaa piti tulla vielä uudemman kerran varmistamaan. Oli kyllä reissuin huonoin ateria. Majapaikassa yritin startata nettiyhteyden, joka ei suostunut päivällä toimimaan. Eikä se toiminut nytkään, joten painuin ala-aulaan selvittämään asiaa. Aulassa yhteys kuitenkin toimi, joten suunnistin ylös vain huomatakseni, ettei se toimi huoneessa edelleenkään. Siispä takaisin alas ja respan ukolle asiasta nillittämään. Ukko levitteli vaan käsiään ja totesi, ettei hän ymmärrä tekniikasta mitään. Niinpä meillä ei siis ole nettiyhteyttä huoneessa. Liitteenä on jokunen kuva tältä päivältä. Tarkoitus oli laittaa videokooste meriakvaariosta, mutta ei viitsi inuttaa kännyliittymää tyhjiin. Nyt on alettava siestaamaan kun on pelit sen verran seis.