Etelä-Amerikka 2012
keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Ensimmäiset puolitoista tuntia matkasta ovat olleet tasaista menoa, mutta nyt aloitettiin vuorille könyäminen. Cuenca sijaitsee yli 2500 metrin korkeudessa, joten tiedossa on taas jylhiä vuoristomaisemia. Matka Guayaquilista Cuencaan kestää noin neljä tuntia. Bussi on jälleen kerran todella siisti vaikkei Puerto Lopezista lähteneessä bussissakaan ollut valittamista. Vähän rähjäinen vaan :) Reittiä on leimannut kolme erikoista piirrettä. Tienvarsilla näkyy todella paljon valkoisia lehmiä joita erehtyy kauempaa katsomaan lampaiksi. Lisäksi täällä on näkynyt useita ihmisiä ratsailla niin kylissä kuin niiden ulkopuolellakin. Kolmanneksi näillä viimeisillä kilometreillä on ollu lukuisia banaaniviljelmiä ja mielettömiä hedelmäkojuja. Reitti kulkee ainakin yhden kansallispuiston läpi ja jouduttiinkin hetki sitten pysähtymään poliisin tarkastuspisteellä. Lieneekö kuski hakenut luvan tai jotakin.

Paikka: Cuenca, Ecuador

Ei huh huh mikä bussireitti. Tunkeuduttiin suoraan useamman sata meteriä paksun pilvimassan läpi. Näkyvyydet vaihtelivat 25 ja 100 metrin välillä. Kyyti oli kuitenkin tasaista ja kuski kiipesi maltillisesti kohti yläilmoja. Nyt päästiin pilvien yläpuolelle ja aurinko alkoi taas paistaa. Näkymät ovat luonnollisesti hulppeat kun aurinko valaisee alapuolella, vuorten välissä olevia pilviä ja niiden välistä pilkistäviä taloja. Niin ja nähtiin ensimmäiset varoituskyltit laamoista :) Mietittiin tässä matkan ratoksi, että nyt kun matka on suunnillen puolessa niin olisi kiva tietää, että onko meillä mahdollisesti tuntemattomia päiväkirjan seuraajia. Ja sekin kiinnostaisi, että mistä olette matkapäiväkirjaan päätyneet. Laittakaahan kommenttia :)

Paikka: Cuenca, Ecuador

Taas on yksi bussimatka takana päin. Cuencan terminaalille päästiin ilman ongelmia ja asemalta oli helppo saada taksi, sillä kuskit odottelivat maltillisesti jonossa heti aseman oviaukon edessä. Minkäänlaista häsläämistä ei ollut ja hyvä niin. Kyyti majapaikkaan maksoi $2,5 ja kuski löysi perille kertaheitolla. Mairea patu otti meidät heti vastaan ja opasti meille hostillin tilat sujuvasti espanjaksi. Hän esitteli meille myös paikan matamin jonka nimi nyt pääsi tietysti unohtumaan. Vaikuttaa todelma hienolta paikalta, mutta koko komeus paljastuu huomenna päivän valossa. Keskellä majapaikkaa on kuitenkin pieni sisäpiha, jossa pitäisi lukemamme mukaan pörrätä kolibreja :) Olemme nyt käyneet useammassa majapaikassa jossa osataan vain espanjaa ja ne jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään: niihin joissa kielimuurista ei välitetä ja niihin joissa ei tehdä mitään ellei asiakas puhu sujuvaa espanjaa. Ensimmäisestä esimerkkinä vaikkapa tämä ja Quiton mummopaikka, jossa tunsimme olevamme todella tervetulleita ja meille edes yritettiin jutella vaikkei kaikkea aina ymmärrettykään. Sen sijaan edellinen Puerto Lopezin paikka oli sellainen, että kukaan ei sanonut meille koskaan mitään emmekä edes tienneet ketkä on työntekijöitä ja ketkä asiakkaita. Kun hostellisäätö oli selvillä, lähdettiin etsimään ruokaa. Päätettiin mennä vaan ensimmäiseen helppoon ruokapaikkaan vaikka salaa kyllä toivoimme törmäävämme johonkin herkulliseen grillikanakojuun. Sellaista ei tullut, mutta ehta italialainen pizzeria tuli. Hinnat olivat korkeat, mutta niin oli laatukin. Äijä käristi lätyt kiviuunissa joka lämmitettiin puilla. Osan lätystä joutui ottamaan iltapalaksi kun ei jaksettu syödä kaikkea. Meillä on täällä majapaikassa nyt kohtuu toimiva nettiyhteys jola kantaa huoneeseen asti. Koitetaan mahdollisuuksien mukaan lähetellä lisää videoita ja mielessä oli lähettä kuvakokoelma kaikista meidän majapaikoista. Näette vähän minkälaisissa huoneissa ollaan asusteltu :)

Paikka: Cuenca, Ecuador

Kylläpä Cuenca tuntuukin viileältä rantakohteiden jälkeen vaikka täälläkin on +17°C. Peittojen alla sai kuitenkin hyvin nukuttua. Aamulla tuli soiteltua kotipuoleen Skypellä ja sen jälkeen ajateltiin herkutella eilisillä pizzan jämillä. Ei muistettu laittaa pizzoja muovipussiin niin eikös siellä ollut jo pienet kusiaiset herkuttelemassa ennen meitä. Roskiin meni herkkurieskat, juukeli. Hisellä meinaa puskea yskää ja flunssaa, joten lähdettiin etsimään apteekkia. Sellainen löytyikin nopeasti ja mukaan tarttui pullo yskänlääkettä ja särkylääkkeitä. Toivottavasti pöpö lähtisi rohdoilla. Jatkettiin pääkadun, Calle Largon, tutkimista aamupalan toivosta. Törmättiin pieneen paikallispömpeliin jonka seinässä oli tarjous: kana- tai liha-annos mehulla $1,5. Vertailun vuoksi eilen meni vajaat $30 euroa pizzeriassa ja nyt vedettiin mahat täyteen kolmella eurolla :D Erikoisesti nyt syödyissä annoksissa oli kolme hyvää proteiinin lähdettä: papuja, kanaa ja kananmunaa. Hyvvää oli! Bongattiin muuten ensimmäiset cuyt eli marsut aivan majapaikan vieressä sijaitsevasta ravintolasta. Raflan pihalla kokki pyöritteli marsuja grillissä. Pitäisköhän käydä tänään testaamassa tätä paikallista herkkua? Niille jotka eivät tiedä niin marsuja kasvatetaan erityisesti vuoristossa kanan tavoin. Se ei ole mitään arkiruokaa paikallisille vaan sitä nautiskellaan yleensä pyhäpäivinä. Ehkä tuleva pääsiäinen tuo cuyt ruokapöytiin :)

Paikka: Cuenca, Ecuador

Yskänlääke pärisee sen verran tehokkaasti ettei tartte koko ajan rykiä. Peukut ja varpaat pystyyn, että tän päivän löysäilyllä kipeys väistyisi! Sattumalta kuljettiin matkatoimiston ohi, jonka esitteitä oli myös meidän majapaikassa. Marssittiin sisään ja siellä olikin enganninkielinen asiakaspalvelija vastassa. Tarjolla on jos jonkinlaista tekemistä ja otettiin hinnat ylös, muttei bookattu vielä mitään. Nyt istutaan nauttimassa vastajauhetuista pavuista valmistettua kolumbialaista kahvia (supernam!) ja juonitaan seuraavien päivien ohjelmaa. Liitteenä myös kuva söpöstä suojatiestä (ammattimaisesti myös sormesta) :D

Paikka: Cuenca, Ecuador

Käytiin kiikuttamassa kahdeksan kiloa pyykkejä pestäväksi á 45 ¢/kg. Ei paljon näillä hinnoilla kannata pyykkejään lavuaarissa läträtä. Siitä jatkettiin matkaa matkatoimistoon, koska oltiin lyöty lukkoon kaksi retkeä: huomiselle neljän tunnin kaupunkikierros ja ylihuomiselle koko päivän ratsastusvaellus vuoristomaisemissa. Retkiä ei vielä maksettu, mutta luvattiin tulla myöhemmin illalla maksamaan. Hassua muuten kun kysyttiin, että tuleeko siitä lisämaksua jos maksaa luottokortilla niin nainen sanoi, että ei. Tai tulee, mutta yrityksen on maksettava se itse. Puerto Lopezin matkatoimisto olisi vaatinut 10 % lisähintaa korttimaksusta. Se alkaa olla jo vähän liian paksua. Matkatoimiston edestä napattiin taksi ja hurjasteltiin Cuencan suurimpaan ostoskeskukseen, Mall Del Rion. Tarkoituksena oli ostaa hevosvaellusta varten uusi huppari koska unohdin edellisen Atacamesiin. Huppari löytyikin varsin nopsasti. Ostari on parikerroksinen kompleksi, jossa on tuttuun tapaan kalliita design- ja merkkiliikkeitä, mutta poikkeuksellisesti iso osa oli ihan tavallisten tallaajien kukkarolle sopivia. Pikkuliikkeiden lisäksi ostarista löytyy suuri hypermarketti josta saa kaikkea vanupuikoista rumpuihin. Lisäksi sisältä löytyy l 3D-leffateatteri. Taksi keskustasta ostarille maksaa 2-3 dollaria. Koska unohdettiin kännykkä huoneeseen, ei saatu kuvia ostarista. Mennään sinne luultavasti lauantaina uudestaan joten otetaan niitä kuvia sitten. Tämä kirjoitus osoittaa kuitenkin ostarin sijaintiin vaikka ollaan jo hostellissa.