Etelä-Amerikka 2012
perjantai 27. huhtikuuta 2012

Röllöteltiin tovi nurmikolla mutta poishan sieltä oli lähdettävä kun meinasi ruveta vähän liian maireasti nukuttamaan ja kroppa huuti kahviaa ja jotain kylmää yhtäaikaa. Suunnistettiin puiston laidalla olevaan kahvilaan ja löydettiin vastaus huutoon: jääkylmät frappuccinot. Ai että teki nannaa. Merkkasin toimiston sijainnin kännykkään ennen lähtöä joten navigoitiin sinne omin avuin ilman mopotakseja. Hengailtiin siellä aina kuuteen asti kunnes nainen tuli kertomaan, että toimisto suljetaan. Meille oltiin kyllä sanottu oppaan toimesta että voisimme olla siellä aina lähtöön asti mutta ei sitten. Avulias toimistoleidi kävi nappaamassa meille mopotaksin ja sillä hurjasteltiin bussiasemalle, jossa jouduttiin odottelemaan vielä pari tuntia. Aika meni taas lukiessa ja kävinpä siinä aikani kuluksi katsomassa ulkona olleissa kojuissa ollutta tarjontaa. Jotain spagetin näköistä ateriaa siellä oli ainakin tarjolla, mutta tyydyttiin ostamaan toiselta kojumummelilta pasteijantapaiset suolaiset herkut, joiden sisällä oli juustoa ja perunaa. Chilikastike oli valitettavasti loppu ja lisukesalaatissa oli korianderia, joten herkuteltiin käkkänät sitten ihan sellaisenaan. Ja hyviähän ne olivat! Bussi saapui hyvissä ajoin, saatiin kamat kyytiin ja oltiin jonottamassa sisäänpääsyä ja lippujen tarkistusta. Tarkastaja ja tarjoilija olivat samoja kuin tullessa. Tarkastaja otti liput, katsoi niitä, pläräsi paikkalistaa ja totesi sitten päätään pyöritellen ettei meidän paiklavarausta oli listassa. Tehtiin molemmat yhtäaikaa maailman suurin äimistelyilme ja päälle noheva "what?!?!" Ukko repesi ääneen ja näytti käsillään, että olisittepa nähneet ilmeenne ja totesi sen jälkeen englanniksi: seats 51 and 52, welcome. Pääsi näyttämään pitkää nenää, pejjakkaan huumorimies :D Bussi lähti ajallaan, penkit ovat mallia sänky ja ilmastointi pelaa. Nyt kun saisi taottua kuskin kaaliin että vähempikin kurvailu riittää niin olisi jotain toivoa nukkua, hehe.

Paikka: Puerto Maldonado, Peru

Huhhelishui! Päästiin perille mukavaan Cuscon kaupunkiin. Kyyti oli ihan yhtä hirveää, ellei hirveämpääkin kuin Puerto Maldonadoon mennessä. Ei voi ainakaan tuon välimatkan perusteella suositella Movil Toursin busseja, vaikka autot itsessään ovatkin loistavia. Taksin saaminen bussiasemalta ei ollut ongelmallista, sillä läjä kuskeja tuli tarjoamaan kaikenlaista retkistä turisti-infoon. Kysyin yhdeltä kuskilta, että paljonko maksaa kyyti Plaza de Armasille, mutta hänellä oli niin kiire tarjota kaikkea muuta että hinta jäi saamatta. Toistin sitten kysymyksen uudestaan ja löytyihän se hinta lopulta: kuusi solia. Meillähän oli huone varattuna Piccolo Locandasta, jossa yövyimme myös eselliset yöt, joten käveltiin tänne kuin kotiin. Päästiin huoneeseen saman tien ja.aamupalakin järjestyi 10 solilla. Käytiin ensiksi syömässä ja sen jälkeen oli pakko ottaa tirsat kun bussissa nukkumisesta ei tullut mitään. Nyt on taas vähän virkeämpi olo, joten kaipa tästä voisi ruveta töhöttämään.

Paikka: Cusco, Peru

Ajateltiin selvitellä sademetsäreissu reilulla tavalla ja kirjattiin ohjelma sekä puutteet ylös. Matkatoimisto sijaitsee ihan keskustassa, joten marssittiin sinne kysymään et mitäs mitäs. Sama asiakaspalvelija soitettiin paikalle ja kerrottiin koko retken ohjelma. Mies vaikutti olevan aidosti äimistynyt moisesta sooloilusta ja hän soitti pomolleen (eli isälleen). Sovittiin sitten tapaaminen kello viideksi eli päästään ison kihon juttusille :D Pojot matkatoimistolle, koska mies oli pahoillaan ja rupes heti selvittää missä kohtaa on hommat kustu. Plaza de Armaksen ympärillä on mukavia terassipaikkoja, mutta hinnatkin ovat sen mukaiset. Nuukuus iski, joten tilattiin pelkät kahvit ja sitruunakakkupala ja siirretään syöminen pikkukatujen ravintoloihin. Ainiin, oli aika kohtelias keino houkutella asiakkaita eräällä hierontapaikan leidillä: señorita, tarvitset hierontaa kun näytät niin stressaantuneelta. Hei kiitti! Näyttäis varmaan itekin jos ois koko yön pelänny henkensä edestä :D

Paikka: Cusco, Peru

Kyllä se on vaan mukava olla taas Cuscossa. Ystävällisyys ja vaihtoehtojen määrä tekee mielen.maireaksi :) Käytiin vähän kiertelemässä pikkukatuja. Hise osti itselleen aika hulluttelevat tennarit, hehe. Minä olin ihan päästäni pyörällä se kaiken väri-iloittelun keskellä, mutta onneksi Hisellä on parempi värisilmä ja kyky löytää kaaoksesta kokonaisuuksia. Perussa ja Ecuadorissa on ravintoloissa tarjolla menuja eli valmiita ateriakokonaisuuksa. Täällä huomattiin kerran, että myös pizzeriat tarjoavat niitä: alkukeitto, salaatti, minipizza ja jälkkäri olisi irronnut 12 solilla. Me tultiin syömään Urpi-nimiseen ravintolaan ihan isot pizzat kun saatiin samaan hintaan valkosipulivoileivät, punaviinilasillinen sekä pisco sour :D