Etelä-Amerikka 2012
keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Lounaan jälkeen odoteltiin taas joutavia ja meinasi hermot mennä. Ei tästä odottelusta maksettu. Lopulta lähdettiin kuitenkin kohti apinasaarta, Isla de los Monosta. Koko retki oli ihan hukkaan heitettyä aikaa. Tiedettiin jo ennestään, että jopa villit apinat käyttävät viimeiset valoisat hetket unipaikan rakentamiseen. Nämä puolikesyt ja pitkin päivää banaaneilla syötetyt otukset eivät tuhlaa aikaansa sitäkään vähää, joten ei nähty sitten ensimmäistäkään apinaa. Lisäksi meille tuli pieni kutina, että oppaan selitys suojelutoiminnasta on pötypuhetta. Ajateltiin että siellä olisi oikeasti joku keskus, mutta ei siellä ole kuin muutama opaskyltti ja pari taulua jossa kerrotaan teksteillä nähtävät apinalajit. Perusta löytyy kyllä saman niminen saari, jossa on ihan oikeaa suojelutoimintaa, mutta se on ihan toisella puolen Perua. Täällä koko syöttämistouhu on ihan kontrolloimatonta. Tämä haiskahtaa kyllä kusetukselta. Illalla käytiin veneillä spottailemassa kaimaaneja. Nähtiinkin yksi sellainen, mutta illan kohokohta oli kyllä rannalta bongattu vesisika(?)perhe. Kysymyksessä siis maailman suurin jyrsijä. Hauskoja veitikoita! Illallisen jälkeen saatiin vihdoinkin kinuttua itsellemme myös yökävely. Se oli kanssa oikein mukava reissu ja nähtiinkin lukuisia hämähäkkejä ja erikoisena löytönä sauvasirkkoja. Aamulla onkin aikainen herätys. Lähdetään vähän kauemmaksi katselemaan saviseinämää järsiviä tirppoja. Nyt siis öitä!

Paikka: Puerto Maldonado, Peru

Yö meni hienoisen sekoilun merkeissä. Ensiksi ei meinannut tulla uni kun naapurimökin tyypit pölisivät. Sitten kun lopulta sai unta niin jonkun herätyskello alkoi soida kahden aikaan yöllä. Siitä ei mennyt kuin ehkä puoli tuntia niin jonkun radioherätys soi 2-3 kertaa. Sitten aloinkin sekoilla itse kun mietin, että pistän oman herätyksen vahingossa pois kun jonkun muun kello pärisee. Neljältä kuitenkin noustiin ylös ja puoli viiden aikaan oltiin veneessä. Moottorin päristessä heitettiin selälleen veneen puupenkeille ja koitettiin jatkaa unia. Matka jokea pitkin kesti noin 1,5 tuntia, mutta nukkumisesta ei tullut kyllä mitään. Perillä meitä odotti aivan tavallisen näköinen saviseinämä, mutta ympäröivät puut olivat täynnä papukaijoja ja muita värikkäitä lintuja. Odoteltiin jonkun aikaa ja lopulta linnut pörähtivät seinämään mutustelemaan mineraaleja. Kyllä oli hulinaa ja sirkutusta ilmassa. Lintuja oli kymmeniä, ellei satoja. Saatiin päällistellä väri-iloittelua kaikessa rauhassa, mutta lopulta meidänkin oli lähdettävä. Paluumatka meneekin kohti alavirtaa, joten sen luulisi etenevän rivakammin kuin tulomatkan.

Paikka: Puerto Maldonado, Peru

Aamiaisella kyseltiin päivän ohjelmasta. Klo 10 lähdetään kohti apinasaarta uudestaan ja sen jälkeen on kävely puunlatvoissa. Syödään lounas jossain toisessa lodgessa ja klo 15 alkaen on tattadadaaaaa: vapaa-aikaa. Illaksi on vaadittava kyllä toinen yökävely. Eli koko reissun aikana käytiin tasan kerran kansallispuiston sisällä - todennäköisesti siksi että retken järjestäjät säästävät sisäänpääsymaksuissa. Aika epeliä!

Paikka: Puerto Maldonado, Peru

Lähdettiin kymmenen aikoihin uuteen reissuun. Meidän piti mennä ensin apinasaarelle, koska ei nähty siellä viimeksi mitään. Opas selitti vielä eilen, että mennään sinne tänään ennen latvustossa kävelyä, mutta vene kaartoikin suoraan toisen lodgen pihaa. Kysyttiin että eikö mennäkään saarelle ja vastaus oli, että mennään sinne myöhemmin... Lodgen pihassa jouduttiin odottelemaan jokunen minuutti, sillä meidän niskaan tuli hullu vesikuuro. Sen jälkeen päästiin lähtemään ja käveltiin varsin lyhyt mutapätkä kunnes oltiin noin 30 metriä korkean tornirakennelman vieressä. Kiivettiin torniin ja sieltä kulki arviolta 50 metriä pitkä silta, josta avautui mukavat näkymät viidakkoon. Tarjolla olisi ollut myös köysiratahurjastelu 20 solin lisähintaan, mutta jätettiin ne ottamatta. Sen jälkeen tultiinkin odottelemaan majapaikan eteen. Syödään täällä lounas ja sen jälkeen mennään ilmeisesti apinasaarelle uusintayritykselle. Saapa nähdä odotellaanko taas ettei varmasti nähdä mitään. Ainakin ohjelmaan merkitty kävely putosi jo pois.