Etelä-Amerikka 2012
maanantai 23. huhtikuuta 2012

Saatiin hoidettua päivällä kaikki lippuasiat kuntoon ja ostettiin lisäksi sadetakit ja uusia paristoja taskulamppuihin. Tarkoitus oli lähetellä tänään kuvia eiliseltä, mutta huomattiin, että olin poistellut muistikortilta roipetta jota ei oltukaan siirretty koneelle. Niinpä ilta menikin kirkkaasti pelastustoimia harrastaessa mutta näyttää siltä, että saadaan palautettua poistetut kuvat. Käytiin illan päätteeksi syömässä lähellä olleessa ravintolassa. Maukkaaseen pasta-ateriaan ja valkosipulileipiin oli hyvä päättää tämänkertainen Cusco-kierros. Sitten vaan reput kantoon majapaikan säilytyksestä ja pääaukiolta taksi. Mairea ukkeli vei meidät ovelle asti ja nyt ollaan asemalla. Täälläkin pitää maksaa 1,20 solia että pääsee laiturille, mutta toisin kuin muissa paikoissa, sinulla on oltava lippu. Kuka vaan ei laiturille pääse. Hyvä niin, niin ei pääse rosvoryökäleet helposti harrastamaan pahuuksia. Nyt törötetään jo bussissa. Firman nimi on Movil Tour ja laatu on täälläkin huippuluokkaa. Meillä on VIP-luokan liput (90 solia) joten tilaa piisaa ja penkit on muhkeat. Eiköhän täällä saa nukuttua. Pakko tähän väliin ylistää vähän Cuscoa. Tämä on oikeastaan matkan mukavin kaupunki. Jo pelkästään arkkitehtuuri ja tarjonta tekevät tästä hyvän, mutta kaksi muuta asiaa nostaa tämän ylitse muiden: turvallisuus ja ihmisten hyväntuulisuus. Kadut ovat hyvin valaistu ja täällä on paljon paikallista elämää myös pimeän aikaan. Naiset kulkevat huolettomasti käsilaukkuineen ja lapset leikkivät kapeilla kaduilla. Kaikki nauravat ja jutustelevat, turistit kuvaavat katuja ja meininki on kaikin puolin tosi eläväistä. Mahtava fiilis edellisten kaupunkien jälkeen! Varoitellaan jo nyt, että ollaan menossa huomenna viidakkoon. Patsastellaan aamupäivä vielä Puerto Maldonadossa, mutta emme osaa taas yhtään sanoa milloin yhteydet katkeavat jos katkeavat. Älkää siis ihmetelkö jos päiväkirja hiljenee. Palaamme Puerto Maldonadoon torstaina ja olemme Cuscossa perjantai aamuna, joten viimeistään silloin alkaa taas kirjoituksia virrata. Viimeinen seikkailu alkakoon!

Paikka: Cusco, Peru

Olipahan pirun mutkainen bussimatka. Tuntui että kuski veti vuoristoteitä kaasu pohjassa. Nukkuminen oli vähän mitä sattui, mutta täälläpähän vaan ollaan, hehe. Nyt odotellaan että opas saapuisi hakemaan meitä. Toistaiseksi ei näy ketään.

Paikka: Puerto Maldonado, Peru

Meitä tultiin hakemaan minibussilla asemalta oikein nimikylttien kera. Bussi oli liian aikaisessa joten sen takia jouduttiin odottelemaan. Ajeltiin ensiksi toimistolle jossa meitö hakenut nainen ehdotteli, että voitaisiin käydä syömässä aamupalaa pääaukiolla. Hypättiin saman tien englantia osaamattoman kuskin kyytiin ja hurautettiin aukiolle. Auto pysähtyi ja koitettiin hypätä pois mutta kuski vaan sanoi, että odottaisimme hetken. Tämä taisi toistua pari kertaa ja kuski ajoi aina johonkin eri kohtaan. Lopulta päästiin markkina-alueen kupeeseen ja hyppäsimme autosta pois. Siinä sitten seistä törötettiin kunnes paikalle saapui englantia osaava jamppa majapaikan paidassa ja kysyi, että mitäs täällä odotellaan. Kerrottiin sitten että aamupalalle pitäisi päästä ja kohta miehulainen sanoi, että hän käyttäisi meitä markkinoilla ja saisimme sieltä ruokaa. Lopulta käytiin katselemassa vähän rantaa ja sitten mentiinkin veneelle. Kysyin, että onko hän meidän opas ja vastaus oli, että ei oikeastaan. Perin outoa. Veneelle ei tarvinnut ajella kuin pieni hetki leveää jokea pitkin ja olimme majapaikassa. Mukana oli 12 ranskalaista mummoa ja pappaa ja ehdimme jo luulla, että joudumme heidän matkaan. Selvisi kuitenkin että oma ryhmämme on vasta tulossa lentokoneella ja joudumme odottamaan heitä. Käytiinkin heittämässä "ei ihan" -oppaan kanssa pieni metsäkävelyretki ja siellä näkyi paljon kaikenlaista kuoriaista ja ötökkää. Sen jälkeen meillä olikin tunti aikaa rötköttää ja otettiin pienet päiväunet. Äänestä muu porukka tuntui saapuvan juuri äsken, joten kohta kai tässä lähdetään iltaretkelle. Niin ja täällä toimii netti :D