Etelä-Amerikka 2012
sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Retkeltä selvittiin kunnialla takaisin läheiseen kylään, Aguas Calientesiin. Olihan siinä raunioilla könyämistä mutta paikka oli kyllä näkemisen arvoinen. Meillä oli siinä joutavaa aikaa niin mentiin syömään ravintolaan joka mainosti itseään meksikolaiseksi, mutta tarjosi se paljon muutakin sapuskaa. Aika kaukana oltiin meksikolaisesta, sen verran heikosti oli mausteita. Kylän juna-asema on mielenkiintoinen, sillä se on kirjaimellisesti saarrettu rihkamakojuilla. Sieltä on suoraan sanoen vaikea löytää pihalle, heh. Pällisteltiin siinä rihkamaa mutta ei ostettu kuitenkaan mitään. Juna lähti ajallaan mutta paluumatka kesti pidempään kun tulomatka. Lieneekö johtunut siitä, että juna joutuu menemään ylämäkeen? Cuscossa saatiin nopeasti taksi. Matkalla ihmeteltiin kun väkijoukko patsasteli tien laidassa ja paikalla oli myös ambulanssi. Kuski tiesi kertoa, että vain tovi aikaisemmin kalliolta oli syöksynyt alas minibussi. Se ei ollut tiedossa mikä onnettomuuden oli aiheuttanut, mutta luultavasti koko sakki on kuollut sillä reunalta on alaspäin matkaa melkoisesti. Nyt siirrellään tässä kuvia koneelle, mutta lähettely jää kyllä toiseen kertaan kun kello on jo niin paljon.

Paikka: Cusco, Peru

Vasta kymmenen aikaan saatiin kuvat siirrettyä ja sen jälkeen lähdettiin etsimään pientä purtavaa ja kuppilaa. Meidän kulmilla oli paljonkin väkeä ja paikaksi valikoitui thairuokaa tarjoileva Indigo-baari, joka sisustukseltaan oli meidän lookkiin sopiva eli mix match ja hieman nuhjuinen :D Ruoka oli aivan todella maukasta, joskin tyyristä (25 solia). Otettiin jälkiruokadrinkitkin ja ajateltiin käydä toisilla. Ulkona meitä odotti melkoiset laumat ördääviä teinejä eli ilmeisesti asutaan halpojen paikkojen äärellä. Pahaa teki katsoa kun tytöt kävelivät tai lähinnä yrittivät pysyä pystyssä näillä jyrkillä mukulakivikaduilla ja -rappusilla. Moni paikka oli täysi, joten hipsittiin takaisin kotio. Majapaikkaa ei voi suositella polvirikkoisille, sillä jyrkkiä portaita riittää :D Muuten sijainnissa ei ole valittamista - ja hyväähän pieni porrastreeni vuorilla tekee.

Paikka: Cusco, Peru

Aamulla herättiin pakkaamaan kamoja - jälleen kerran - ja nassutettiin hintaan kuuluva aamiainen hostellin ravintolatiloissa. Maksettiin huone ja vietiin kamat säilytykseen. Nyt ollaan kierrelty pitkin kaupunkia ja katsottiin keskustorilla olevaa paraatia. Syy ei ihan selvinnyt, mutta osallistuja oli paljon, hehe. Ei saatu maksettua vielä retkeä, koska toimisto oli kiinni. Moni muukin kauppa ja ravintola oli kiinni, mutta pieniä markkinakojuja löytyi. Mika osti hullun pehmeät alpakkatossut :D Tultiin sitten Los Perros -ravintolaan syömään.

Paikka: Cusco, Peru

Jussi ja Gabriela lähtivät jatkamaan matkaansa kohti Limaa, joten hyvästeltiin heidät ja lähdettiin yrittämään retken maksamista uudelleen. Tällä kertaa paikka oli auki ja saatiin retket maksettua. Bussilippuja heillä ei vielä ollut toimistolla, mutta voidaan käydä hakemassa ne tunnin päästä. Sinne meni taas iso läjä soleja, hehe. Aikaisemmin kaduilla kävelessä bongattiin suklaamuseo. Päätettiin tulla katsomaan paikka ja voi pyhä sylvi mikä herkkuapaja tämä olikaan! Herkullinen suklaa-aromi kantautui nenään heti ovella ja sisään pääsee ilmaiseksi. Tarjolla on historiatietoutta suklaasta, infotauluja suklaan valmistusvaiheista sekä tietysti maistiaisia, pieni kahvila sekä myyntituotteita. Päätettiinkin sitten jäädä tänne jälkiruokakahville kun eihän noita suklaahullutuksia voinut vastustaa. Mukava pieni paikka jossa kannattaa ehdottomasti vierailla. Täällä selvisi sellainen nippelitieto, että suklaan valmistuksen "jäämistä" voidaan valmistaa ehtaa suklaateetä. Se maistuu suklaalle, mutta siinä on 0 kaloria eikä lainkaan kofeiinia. Haju oli kylläkin hieman outo ainakin meidän nenään :D Cusco on kyllä poikkeuksellinen paikka, sillä täällä kadun varsilla on oikeasti kaikkea kiinnostavaa nähtävää. Vaikka kaikenlaista houkuttelijaa ja sisäänheittäjää riittääkin, välillä kannattaa pysähtyä katsomaan ja kuuntelemaan :)