Etelä-Amerikka 2012
lauantai 21. huhtikuuta 2012

Suunnattiin taidegalleriakahvilaan aamupalalle ja harrastettiin viidakkoretkien vertailua. Saman retken hinnat vaihtelivat 230-460 dollarin välillä. Huikea ero! Kolikoita tonkiessa Mika ei löytänyt lompakkoa. Kerettiin jo kirota kovaan ääneen, että joko rosmo iski taas ja vei meidän retkirahat. Soitettiin aamuiseen kahvilaan ja jumankauta, siellähän se lompakko pojotti. Harvinaislaatuista rehellisyyttä, huh huh. Otettiin mukava kaupunkikierros turistibussin näköalapaikoilta (15 sol) ja ajeltiin reilu tunti pitkin katuja ja käytiin myös korkealla näköalapaikalla, mistä näki koko kaupungin. Sen jälkeen olikin intialaisen ravintolan, Maikhanan, vuoro: buffetista mättöä 15 solilla. Voi muuten suositella! Markkina-alueilta haalittiin matkamuistoksi pipoa yms. ja lopulta päätettiin valita vakuttavin matkatoimisto. Retki kustantaa $280 + bussiliput 160 sol alkaen sunnuntain yöbussista kohti Tampobatan viidakkoa. Viidakkoretkellä ollaan neljä päivää ja kolme yötä.

Paikka: Cusco, Peru

Norkoiltiin hetki majapaikan omassa kahvilassa ja vaikka oltiin melko väsyneitä, päätettiin kuitenkin etsiä läheltä joku mukava istuskelubaari ja mennä sinne parille. Majapaikka sijaitsee tosiaan rinteessä, harvinaisen jyrkkien rappusten vieressä, joten tänne joutuu aina könyämään. Mutta toisaalta taas täältä lähteminen on helppoa kun pääsee alamäkeen, heh. Niinpä lähdettiin teppastelemaan rappusia alas kunnes tajutiin, että tie jatkui heti rappusten alapäässä. Jatkettiin siis suoraan ja heti kulman takaa löytikin oikein mukava paikka, El Duende nimeltään. Istuttiin sohvilla parin drinksun ajan ja sittenpä se olikin aika lähteä kiipeämään rappusia kohti hostellia. Johan tästä nukkumaan joutaakin, sillä huomenna on oltava odottamassa taksia heti kuudelta. Taksi vie meidät rautatieasemalle josta alkaa junamatka kohti Machu Picchua. Huomenna se nähdään onnistuuko paikka lunastamaan odotukset, joita kaikki vastaan tulleet matkaajat ovat meihin ladanneet ;) Loppuun vielä muistutus: jos matkaatte merenpinnan tasolta suoraan usean kilometrin korkeuteen, varokaa purteloita. Käsi- ja aurinkorasvat, dödöt yms. saattavat poksahtaa rinkassa tai vaihtoehtoisesti ampuvat silmille kun avaat ne ekan kerran. Esimerkiksi dödö purkin pallo lensi ilmaan sekä Huarazissa että täällä Cuscossa. Ei sentään niin.kovaa että olisi mustelma otsassa :D

Paikka: Cusco, Peru

Kello pärähti 5.20 ja kuudelta oltiinkin jo matkalla Poroyn juna-asemalle. Aamut ovat todella viileitä ja hengitys höyrysi, joten hanskojen ja pipon ottaminen mukaan ei ollut yhtään liioiteltua. Syötiin aamupalaa asemalla ja juna lähti klo 7.40. On ihan hulppeat näkymät kun katossakin on pleksiä. Junamatka kestää kolme tuntia ja sitten on vielä otettava yksi kyyti ennen varsinaista nähtävyyttä.

Paikka: Cusco, Peru

No mutta täällähän sitä ollaan: Machu Picchulla. Maisemat on kyllä hillittömät, aurinko paistaa lähes pilvettömältä taivaalta ja alapuolella siintää muinaiset inkarauniot. Ei tässä nyt oikein muuta osaa kyllä sanoa. Käppäillään täällä kolmisen tuntia ja koitetaan tykittää kortit täyteen kuvia :D