Etelä-Amerikka 2012
maanantai 2. huhtikuuta 2012

Sade oli tehnyt tihutöitä teille, joten toimiston piti käydä vaihtamassa kunnon avolava-auto meille. Poitsu kuskasi meidät pienen mökin eteen, jossa odotti kaksi satuloitua kopukkaa. Toinen niistä paljastui Mona-nimiseksi muuliksi ja minun ratsu oli Pepe. Vaelluskengät osoittautuvatkin taas tarpeettomaksi ja vetästiin kumpparit jalkaan. Ihmetykseksemme opas taittoi matkaa jalan ja me törötettiin hepon ja muulin selässä. Tähän aikaan vuodesta pilvimetsästä ei ollut tietoakaan: aurinko helotti täydeltä terältä ja näkyvyys oli huikea. Polut olivat kuivan mudan ja hiekan sekoituksia eikä lammikoita juuri näkynyt. Reitti kulki kolmen eri metsätyypin läpi: alussa oli kuivaa metsää, sitten siirryttiin kuivan sademetsän ja varsinaisen sademetsän puolelle. Välillä jätettiin kulkupelit nassuttamaan ruohoa sekä lepäilemään varjoon ja käytiin itse pienellä lenkillä jalan. Nähtiin melkein saletisti maailman pienin tai ainakin toiseksi pienin sammakko: kokoa oli saman verran kuin kärpäsellä :) Lisäksi nähtiin apinalauma - tai ne näkivät meidät. Sen verran intensiivinen oli alfauroksen tuijotus :D Mölyapinat öhki ja korkealla liihotti yökiitäjän kokoinen kolibri. Opas kertoi, että puiden- ja eläinten salakaatoon on puututtu rankalla kädellä: rangaistuksena voi olla hullut sakot tai jopa vankilaa. Suojelutyö näillä kansallispuiston alueilla otetaan tosissaan vaikka jatkuvasti sekä alkuperäisasukkaiden oikeuksista ja luonnon säästämisestä väännetään kättä oikeudessa asti. Näköalapaikalla syötiin retkeen kuuluvat eväät ja ihasteltiin upeita maisemia. Retki päättyi kuivan metsän puolelle ja jätettiin uskolliset ystävämme odottamaan päivällistä. Opittiin muuleista ja paikallisesta hevoskulttuurista. Muuleille ja hepoille sukupuolesta riippuen on omat käskyt. Muulit on viisaita ja valitsevat parhaat reitit - hepat puolestaan nopeita. Alueen yhteisöillä on peräti 200 muulia ja konia. Retki oli tosi mukava ja onnistunut. Erityisesti ilahdutti hyvä opas, jonka puutteelliset englannintaidotkaan eivät haitanneet vaan kaikki asiat saatiin selväksi. Lisäksi Mona ja Pepe olivat hyväkuntoisia - johtuen varmasti siitä että ne olivat oppaan omia. Ps. reissulla kirjoitettu merkintä kuvineen hävisi, joten tässä ne ja illalla lissee.

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Käytiin ruokailun jälkeen varmistamassa matkatoimistosta huomisen lähtö. Jostakin syystä liitovarjoilua ei voi harrastaa normaalissa paikassa, joten huomenna körötellään sitten parin tunnin automatkan päähän loikkaamaan kielekkeeltä ja leijailemaan ainakin se 20 minuuttia. Aamulla paikan ukkeli tarjotteli meille vielä kerran sukellusreissua kun muisti, että meillä on sukelluskortit. Muutama tyyppi on suorittamassa täällä kurssia ja samaan venhoon meitä olisi toivottu. Kieltäydyttiin kuitenkin vaikka oltaisiin saatu yhteensä $40 alennus. $100 on silti liikaa kahdesta sukelluksesta näissä ympäristöissä. Batidosien kautta suunnattiin hönnälle siirtelemään kuvia ja varaamaan majapaikkaa Cuencasta. Kuvat saatiin plärättyä, mutta niiden lähettäminen eikä myöskään majapaikan varaus onnistunut, sillä nettiyhteydellä oli tänään huono päivä. Kohta tulee kiire saada majapaikka pääsiäisen ajaksi, peijooni! Nämä paikallisten majapaikkojen yhteydet ovat olleet yksi ihmetyksen aihe. Jotenkin ajattelin, että kun Perusta ja Ecuadorista puhuttiin langattomien verkkojen luvattuna maana, niin täällä olisi tosi toimivat ja nopeat yhteydet. Lisäksi funtsien, että USA:n läheinen sijainti antaisi pontta nettimeiningille. Todellisuus on kuitenkin toinen: yhteydet ovat pääsääntöisesti surkeat. Langattomia toki löytyy, mutta yhteydet katkeilevat jatkuvasti ja ovat julmetun hitaita. Monesti käytämmekin mielellään luuriin hommattua prepaid-yhteyttä, sillä se on yksi reissun toimivimmista ja nopeimmista yhteyksistä. Kuvakokoelmaa sillä ei kuitenkaan viitsi lähetellä. Mielellään vertaan näitä maita Kaakkois-Aasian kokemuksiin. Nettiyhteyksien kannalta täällä on reilusti enemmän langattomia verkkoja, mutta K-Aasiassa ne verkot oikeasti toimivat ja nopeuskin oli riittävä useamman videon lähettämiseen. Mistäköhän johtuu Perun ja Ecuadorin huono verkkoinfra vai onko meillä vaan käynyt huono tuuri? Koitetaan niitä kuvia taas aamulla.

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Saatiin siirrettyä edelliseen kirjoitukseen kuvia eiliseltä kopottelureissulta. Käykäähän ihmettelemässä :) Onkohan maanantai joku huilipäivä? Lähdettiin tomerasti syömään aamupalaa samaisen mummelin raflaan, jossa on jo pari kertaa herkuteltu, mutta sepä olikin kiinni. Jatkettiin pitkin rantakatua ja melkein kaikki ravintolat olivat ovet säpissä. Yksi ravintola oli kuitenkin avoinna ja terassilla mutusteli aamupalaa useampi turisti. Sinne mekin sitten tunkeuduttiin. 45 minuutin päästä pitäisi olla taas matkatoimiston edessä.

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Kuskisuhari ajeli meidät jonnekin kylälle, hyppäsi autosta ja tokaisi, että solo momento. Odoteltiin tovi autossa mutta kun äijää ei kuulunut niin hypättiin pihalle odottelemaan. Ja äsken huomattiin, että tuossahan se ukko surfailee netissä viereisessä nettikahvilassa :D Jotain juttuja se kävi makselemassa, mutta nyt matka jatkuu taas. Aikamoinen rottelo tämä auto :D

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Perille päästiin. Täällä on ihan liitovarjoilua varten tehty paikka kallionkielekkeellä. Meidän opas säätelee tuossa vermeitä ja valmistelee kameraa, sillä Hisen kierros kuvataan kypäräkameralla, hehe :)

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Voiiii juukeli miten oli mukava lennellä nosteiden mukana. Hisen lento oli ihan täyttä timanttia johtuen hyvistä nosteista ja kevyemmästä lastista. Opas käänteli varjoa villisti niin että mahan pohjasta väänsi. Minun vuoro alkoi heti perään, mutta ilmeisesti nosteille tapahtui jotain ja oppaalla oli vaikeuksia pitää varjo oikeassa korkeudessa. Välillä lennettiin aivan liitelevän korppikotkan vierestä ja näytti siltä, että opas lähti seuraamaan lintua. Ja kappas vaan juuri silloin noste viskasi meidät oikeaan korkeuteen. Kummallakin laskeutuminen sujui ongelmitta. Videot jäi saamatta sillä oppaan kamera ei toiminut. Mutta on meille kuvaa ja videota maasta käsin. Pienen patsastelun jälkeen joku random ukko hyppäsi meille kuskiksi ja röttelöauto yritti lähteä liikenteeseen. Vaan eihän siitä mitään tullut. Auto vaan paukkui ja sammui. Lopulta rotisko saatiin matkaan. Opas selitti jo aamulla meille jotain bussista ja Hise arveli, että meidän pitäisi tulla takaisin bussilla. Näinhän se lopulta oli, mutta koska rottelon kanssa meni tupeltaessa, myöhästyttiin bussista. Jäätiin sitten tien varteen odottelemaan seuraavaa ja random-ukko pojotti meidän kanssa. Suorassa auringonpaahteessa hiki alkoi virrata. Saatiin töröttää ainakin 20 minuuttia ennen kuin sopiva bussi saapui. Bussi oli aivan täynnä joten meidän paikat oli kuskin ja apukuskin välissä. Jonkun matkaa törryytettyä meidän piti maksaa itse paluumatka ja sellaisesta ei ollut kyllä puhetta. Kuskilla oli kojelaudass mielenkiintoinen vipu, jossa kummankin vaihtoehdon kohdalla luki isolla EI :D

Paikka: Puerto Lopez, Ecuador

Mikalle iski joku epäsuomalainen viiraus ja käytiin toimistolla sanomassa, että matkojen piti kuulua hintaan. Saatiin sitten bussilippuihin tuhlatut rahat takaisin ja käytiin sijoittamassa ne rannan batidos-baariin :D