Etelä-Amerikka 2012
perjantai 13. huhtikuuta 2012

Kylläpäs parin vuorokauden matkustaminen rokotti. Viime yönähän meillä jäi yöunet muutenkin vähäiselle niin otettiin sitten sähkökatkon korjaantumista odotellessa pienet parin tunnin päikkärit. Nyt on taas virkeenä! Sähkökatkoskin päättyi lopulta. Katseltiin Foursquaresta yhtä mielenkiintoisen näköisti grilli-kana-ravintolaa jonne voisi suunnata illemmalla syömään. Noms!

Paikka: Huaraz, Peru

Tuusattiin päikkäreiden jälkeen muutama uusi video nettiin. Mukana on vähän maisemia bussin ikkunasta, graffiteja, liitovarjoilua sekä äärimmäisessä usvassa ajelua. Videot löytyvät YouTubesta. Sitten lähdettiin teppastelemaan kohti netistä bongattua ravintolaa. Paikka oli kyllä mainittu myös Lonely Planetissa. Pimeys oli ehtinyt laskeutua, joten otettiin mukaan ainoastaan tarpeellinen määrä rahaa sekä kännykkä. Vaikka bussiaseman häslääjien ja majapaikkojen varoituksien antama ensivaikutelma Huarazista olikin hieman synkkä, tämä taitaa kuitenkin olla varsin mukava paikka. Kadulla kävellessä "tuntuma" on taas turvallinen. Paikalliset puhuvat kännyköihin, naiset kantavat laukkujaan vapaasti eikä mitään joutavia hiippareita näkynyt. Muutenkin paikalliset olivat sankoin joukoin liikkeellä. Bongattiin yksityiskohta, joka erottaa tämän kaupungin kaikista muista matkan aikana nähdyistä: täällä koirat ovat rotevia ja pienen lehmän kokoisia. Puudeleita ei juuri näy. Koirat ovat mukavasti myös hyvässä lihassa ja pääsääntöisesti hyväkuntoisia muutenkin. Matkalla ravintolaan tuli vastaan lähinnä sutta muistuttava hurtta, joka otti rennosti lepiä keskellä jalkakäytävää. Ravintola jossa kävimme on nimeltään La Brasa Roja. Paikasta saa kaikenlaista ruokaa pizzasta salaatteihin, mutta se on erikoistunut paahdettuun kanaan. Voi poijat mitkän annokset meille kannettiin pöytään! Ainakin Perussa ja Ecuadorissa on monesti vaikeuksia tietää annoksen kokoa. Sitä kun ei voi aina päätellä edes nimestä tai hinnasta. Niinpä tilasin ronskisti puolikkaan kanan rännäreillä ja salaateilla. Hise tyytyi neljänneskanaan. Tarjoilija kuskasi pöytään ihan mielettömän kanaklöntin. Itse asiassa se oli niin iso, että salaatti tuli kokonaan omalla lautasella - ja sitäkin oli kaksi kertaa niin paljon kuin Hisellä. Oli siinä urakoitavaa! Mutta mikäpä siinä urakoidessa, sillä ruoka oli hullun hyvää. Jo yksin se tekee ateriasta erinomaisen, että salaattia oli reilusti, mutta sen lisäksi kana oli maustettu loistavasti ja pöydässä oli kuutta eri kastiketta, joilla annostaan sai modata mieleisekseen. Minun annos maksoi kokonaisuudessaan 19 solia ja Hisellä 13 solia. Jälleen kerran pro tip: jos käyt Huarazissa niin käy ehdottomasti tässä ravintolassa. Ai niin iltapäivällä selvisi, että Jussi ja Gabriela pääsevät meidät mukaan Cuzcoon ja Machu Picchulle. He helpottivat meidän taakkaa ja varasivat kaikille neljälle junaliput, joten siinäpä onkin taas uutta seikkailua viikon päästä olevalle viikonlopulle :)

Paikka: Huaraz, Peru

Aijai, tekipä nannaa kunnon yöunet "omassa" sängyssä. Aamiainen kuului hintaan ja tällä kertaa sai itse ottaa kahvia, leipää ja mangomehua. Tämä majapaikka on aivan todella mukava ja viihtyisä sekä ainakin yksi henkilökunnan tyypeistä puhuu englantia. Tilattiin huomiselle trekkausretkelle lounasboksit valmiiksi niin ei tarvitse illalla itse kyhätä eväitä. Lähtö on nimittäin jo kukonlaulun aikaan :) Nyt venataan ilmeisesti tämän reissun sopuleinta retkeä, sillä kaupunkitöllistelu sekä vierailu käsityökylässä tehdään isolla bussilla. Ihan jees sillä hintahan oli 8,5 euroa koko päivä, hehe. Saatiin muuten eilen toimimaan mobiilinetti fiksulla tavalla. Laitellaan tarkemmat ohjeet illalla.