Etelä-Amerikka 2012
torstai 29. maaliskuuta 2012

Biitsiterveiset! Aamupäivä oli vähän sateinen, mutta seuraavien bussilippujen ostamisen ja aamusafkojen jälkeen kirkastui taas. Majapaikan kissakin nautiskelee lomapäivistä. Otettiin kyydit meren yllä, veneen perässä vedettävällä varjolla ja voi pojat että olikin lystiä :) Kaikenlaista saariretkeä ja muita aktiviteetteja olisi tarjolla, mutta säästellään Puerto Lopezia varten.

Paikka: Atacames, Ecuador

Voe tokkiisa että nämä biitsipäivät olivat tervetulleita. Ei olla tehty mitään muuta kuin vaan röllötelty ja syöty. Hisekin luki päälle 400 sivuisen kirjan loppuun. Ollaan pidetty vähän lomaa päiväkirjastakin kun ei jaksa kannella tätä luuria mukana. Vaan huijasinpas ihan vähän, sillä on me saatu röllöttelyn ohella valmisteltua jatkoa koska jätämme Atacamesin huomenna. Aamulla kävimme hortoilemassa Atacamesin kylässä etsimässä Trans Esmeraldasin toimistoa. Löytyihän se lopulta ja saimme liput huomenna torstaina lähtevään yöbussiin. Matka kestää noin 10 tuntia ja lippu kantaa meidät Mantaan asti. Manta ei ole kuitenkaan päämäärä ja siellä odottaakin pieni mysteeri, sillä meidän pitäisi saada jatkoyhteys Puerto Lopeziin. Puerto Lopezista koitimme varata yhtä tosi siistiä majapaikkaa, mutta pulju oli täynnä. Siirryimme seuraavaan vaihtoehtoon, jossa ei ollut mitään tietoja englanniksi, hintojakaan ei löytynyt ja nettivaraukseenkin oli vain lomake. Lähetimme lafkaan mailia saamatta vastausta. Koska Yolanda puhuu sujuvasti espanjaa, pyysimme häntä soittamaan hostelliin. Selvisi, että heillä oli kärähtänyt intternetskut ja tästä syystä emme saaneet vastausta mailiin. Puhelu kuitenkin vastasi kaikkiin kysymyksiimme ja nyt meillä on varattuna huone neljäksi yöksi. Tehtiin tässä iltapuhteina suunnitelmia myös jatkoa varten. Tulemme ehkä sittenkin hyppäämään Perun puolelle varsin aikaisin ja viettäisimme näin suunnilleen yhtä pitkään kummassakin maassa. Tässä matkan aikana on kuultu ja luettu parista Perun kohteesta jotka on varmaan pakko nähdä. Mutta niistä myöhemmin kunhan asiat varmistuu.

Paikka: Atacames, Ecuador

Pakko rustata vielä pikku stoori tästä päiväntasaajan auringosta yhdistettynä mereen ja hiekkarantaan. Sen polttava vaikutus on aikuisten oikeasti sellaista, että sen kanssa ei ole leikkimistä. Täällä saa oikeasti instant-ihosyövän tai vähintäänkin heleät sulosoinnut vesikelloista ellei ymmärrä suojautua. Me otettiin varoitukset todesta, sillä tiedämme aikaisemmilta reissuilta kuinka rapupunoitus hankitaan. Ja kuinka paljon se koskee. Tästä syystä meillä on 80 suojakertoimen rasvaa emmekä hönsyile ilman paitoja kuin rannalla. Tänään puolet päivästä oli puolipilvistä. Meillä on rasvakerros päällä ja olimme suurimman osan ajasta suojakatoksen alla varjossa. Ja silti osa kropasta heloittaa punaisena. Sen lisäksi että käytätte sitä rasvaa, laittakaa sitä kaikkialle. Ja nimeomaan kaikkialle, ei ainoastaan sinne jota aiotte ruskistaa tai joka on kohti arskaa. Kaikkialle. Itse luulin tehneeni huolellista työtä mutta nyt on nilkat ja polvitaipeet palaneet. Jälkimmäiset oli koko päivän hiekkaa vasten. Eikä Hisekään selvinnyt ilman punoittavia rajoja :D Joten vielä kerran: jos näille piirilöille suuntaatte, olkaa hiivatin varovaisia sen arskan kanssa. Se polttaa pilvien läpi ja varjossa. Yolanda kertoi meille ensimmäisenä päivänä tapauksesta, jossa pohjoismaalainen tyttö oli halunnut pikku pikarusketuksen ennen kotiin lähtöä ja oli päättänyt hankkia sen täällä. Hän oli retkottanut koko päivän rannalla eikä ollut huolehtinut riittävästä suojasta. Tuloksena oli sairaalahoitoa vaativat palovammat ja erittäin paskamainen kotimatka. Auts.

Paikka: Atacames, Ecuador

Tämä majapaikka on kyllä loistava kun tämä on poissa baarikadulta. Mutta ei se näköjään estä kaiken maailman satunnaismöykkää. Herättiin ehkä sata kertaa kun millon tappelee koirat, millon mourua kollit ja millon huutelee jäätelömopo, jonka melodiassa ei ole mitään järkeä, rytmiä tai tahtilajia ja sävelkin on ihan hikinen. Ja sitten on vielä naapurin kukko. Taitaa pitää syödä tänään kukkoa viinikastinneella. Piä pölökylle juuttaan epävireiselle kiekujalle :D Elämä täällä alkaa muutenkin varsin aikaisin ja kun ikkunoita ei voi pitää kiinni kuumuuden takia niin kaikki älämölö kuuluu sisälle. Kahdeksan aikaan kaikkialla on jo täysi töhötys käynnissä. Sademetsässäkin riitti (miellyttävää) möykkää mutta se oli sentään tasaista läpi yön :D Vaan nyt ylös, ulos ja lenkille! Tai edes aamupalalle.

Paikka: Atacames, Ecuador

Käytiin heti aamutuimaan nostamassa rantakadun automaatista rahaa. Täällä automaatit on vekkuleita (ja hyviä), sillä korttia tarvitsee ainoastaan käyttää seinässä ja PIN-numerokin näpytellään vasta kun kortti on otettu pois. Nyt on taas pätäkkää millä mällätä. Hise bongasi, että majapaikan vastapäisestä hedelmäshake-paikasta saisi myös paahtoleipää ja hedelmäsalaattia. Siinäpä oivallinen aamupala. Mentiin hessuilemaan portille ja kyseltiin, notta olis leipee ja hetelmiä. Nainen nyökytteli ja osoitteli epämääräisesti, että meidän pitäisi mennä isosta portista sisään. Astuttiin sisään mutta ei täällä ollut kuin yksi pöytä ja muutama tuoli. Perhe oli syömässä aamupalaa ja ilmesti ukki kiikutti meille tuolit. Kohta nenän eteen tuli hurjat hedelmäsaavit ja nyt me kai mussutetaan niitä jonkun kotona, keittiössä :D On tässä kai joku majoituspalvelukin mutta ei tämä mikään varsinainen ravintola ole.

Paikka: Atacames, Ecuador

Mentiin saman rantapoitsun tuoleille tänäänkin ja ollaan jätetty pyyhkeet sekä kirjat katokseen. Poju tuntuu kuitenkin pitävän jonkin verran vahtia enemmän kuin aikaisempana vahtina toiminut nukkuva mummeli, joten vielä rantavehkeet eivät ole minnekään kadonneet. Tänään on näkynyt erityisen monta gringoa ja tunnistettiinpa rantakadulla haahuilevat turistit heti ruotsalaisiksi (vaikkei joukossa ollut edes yhtään 190 cm pitkää, itseruskettunutta blondia). Italialaisella ruokalinjalla mennään vielä tämä päivä kun kumpikaan meistä ei oikein merenantimista välitä. Ruokia ja vaihtorahoja saa yleensä venata vähintään 20 minsaa, joten hötkeellä ei syömään kannata lähteä. Vielä viimeiset rypemiset aallokossa ja seuraavaksi on luvassa erilaisia luontokohteita kansallispuistossa sekä saaristossa.