Etelä-Amerikka 2012
lauantai 24. maaliskuuta 2012

Uudet suunnitelmat kehissä! Koska matka ei ole vielä edes puolessa, emme viitsi lähteä kohti etelää ja Perua. Tutkimme Länsi-Ecuadorin kansallispuistoja, mutta koska juuri nyt on sateisin kuukausi niin niille pääseminen on työn ja tuskan takana. Ja rämpimälläkään pääseminen ei ole taattua. Niinpä kehiteltiin jotain uudenlaista. Päätettiin suunnata Quitosta jonnekin missä on lämmintä sekä hiekkarantaa ja kohteeksi napsahti Atacames. Kyseessä on matkan toinen surffikaupunki, mutta Atacamesissa on myös oivalliset mahdollisuudet rantaröllöttelyyn. Kaupunki kuuluu Esmeraldasin provinssiin, jossa afro-ecuadorilaiset ovat enemmistöä. Näitä todella tummia kikkarahiuksisia ihmisiä on näkynyt jonkin verran täällä Quitossakin. Kun saatiin varmistettua, että Atacamesiin kulkee bussi ja sieltä löytyy majapaikka, painuttiin saman tien Trans Esmeraldesin toimistoon. Kyseessä siis sama firma joka vei meidät sademetsään. Lipun osto sujuikin mallikkaasti, vaikka pientä epäselvyyttä meinasikin tulla kun netissä ollut lähtöaika oli väärä. Sieltä tultiin takaisin kämpille ja bookattiin Chill Inn Hostel -niminen majapaikka kolmeksi yöksi. Nyt on sitten ehtaa rantalomailua tiedossa sillä lämpötilojen pitäisi olla lähempänä +30°C. Sadekausi meinaa lähinnä sitä, että kesken päivän voi tulla rankkoja kuuroja, mutta koko päivän sateita ei pitäisi olla.

Paikka: Quito, Ecuador

Halusin mutustella ainakin kerran matkan aikana oikein kunnon pihviruokaa ja täällä siihen tarjoitui hyvä tilaisuus. Quitossa on useita grilli- ja pihviravintoloita ja me mentiin (M)eat ravintolaan. Tilasin 300 gramman härän fileepihvin pippurikastikkeella ja kotoisella pottumuusilla. Oli kyllä helkutin hyvää vaikka olikin vähän Amarillo-tyylisiä puolivalmisteita. Koko klöntti maksoi $12,50. Oli hämmentävää kun ruoan sai tilattua englanniksi. Se olikin ensimmäinen kerta matkan aikana. Aika symppistä kun tarjoilijan englanti oli heikohkoa niin hän kysyi, että haluanko juomaveden kylmänä vain kuin sadevesi. Hihi, varmaan yhtä laadukkaita kuin meidän espanjasönkötykset :D Syödessä tuli ihan hulllllu ukkosmyrsky. Majapaikasta lähtiessä mummeli varmisteli, että onhan sateenvarjo mukana tarjosi omaansa. Mutta tokihan meillä oli uudenkarhea sontsa mukana. Nyt tultiin istuskelemaan rentoon Dirty Sanches baariin. Baari sijaitsee kotikadun varrella ja löydettiin tänne suoraan kun bongattiin paikka bussilippukierroksella. Ei oikein nämä meluisat klubit napostele kun tekee mieli nautiskella tarjousdrinkkejä. Täällä Mariscal Sucre -alueella klubeja kuitenkin riittää, joten lääke vipattavaan tanssijalkaan löytyy nopeasti. ps. Kuvassa näkyvä naamataulun punoitus ei johdu illallisella nautitusta viinistä vaan katossa roikkuvasta punaisesta valosta :D

Paikka: Quito, Ecuador

Heräiltiin seiskan jälkeen, sudittiin itsemme valmiiksi ja napattiin korttelin päästä taksi. Nettiyhteyksien kanssa oli eilen ongelmia niin ei päästy katsomaan kunnolla, että missä pohjoinen pääterminaali Carcelen sijaitsee. Kävi ilmi, että se on 45 minuutin ajomatkan päässä. Taksikuskilla olisi ollut taas vaikka miten paljon asiaa kerrottavana. Koitettiin kuitenkin käännellä kaikkia juttuja Google Translatella ja saihan siinä kaikenlaista satunnaista sanansäilää sönkötettyä. Jutusteltiin kotimaista, säästä, hedelmistä ja työajoista. Kuski kertoi, että hän työskentelee päivässä yhteensä 12 tuntia. Aamulla muutamia tunteja ja illalla sitten lisää. Asemalla odottikin melkoiset jonot. Suurin osa oli paikallisia, mutta mahtui sinne turistejakin joukkoon. Todella rentouttavaa kun täällä ihmiset osaavat jonottaa. Ohittelua harrastavat lähinnä tärisevät mummot mutta se on iha ok, hehe. Luultiin jonottavamme bussilippuja, mutta saatiinkin vaan lipetit joilla pääsi terminaalialueelle. Ne eivät maksaneet mitään ja kerättiin heti portilla pois. Laiturilla odottanut bussi oli niin täynnä että odotettiin seuraavaa. Otavaloon lähtee busseja 10 minuutin välein joten uusi bussi tuli saman tien. Apukuski opasti meidät paikoille ja kertoi, että reppujen suuaukot kannattaa pitää itseensä päin. Nyt ollaan sitten matkalla. Kaipa täällä kohta joku pyytää rahaa lipuista :D

Paikka: Quito, Ecuador

Tulihan se apukuski lopulta keräämään rahoja. Liput maksoivat alle $2,5/henkilö. Maisemat muuttuivat taas salamannopeasti kuivakaksi vuoristoksi. Hämmentävää kun täällä keskellä ei-mitään tuli vastaan joku jättimäinen asunto, jonka pihalla oli isot uima-altaat. Minkähän keisarin asunto lienee. Täällä useimmat majapaikat aloittavat aamiaisen tarjoilun vasta kahdeksalta. Tästä syystä skipattiin oma aamupala että päästään aikaisemmin liikenteeseen. Onneks bussiin hyppäsi taas iloinen jätskisetä, joka möi kotitekoisia jugurttijäätelöitä $0,50 hintaan. Tämä on ihan loistava juttu, että näitä jätski-, ruoka- ja juomamyyjiä käy busseissa. Hieno bisnesidea kun kukaan matkalainen ei voi vastustaa kiusausta jos kanssamatkustaja ostaa herkullisen jäätelön tai lämpimän hampurilaisen. Hinnat ovat aina olleet kohdallaan, joten pikkupurtavaa saa taskurahoilla. Yritetään aina kuunnella mitä paikalliset maksavat, mutta kun ei ole saatu selkeitä hintoja selville niin luultavasti päädytään maksamaan aina pientä gringolisää :D Unohtui mainita, että eilen baarissa huomattiin, että meidän paikalliseen liittymään oli tullut puhelu. Ajateltiin sen olevan joku typerä mainossoitto. Hönnällä katsoin mailit ja selvisi, että se olikin seuraavan majapaikan työntekijä joka olisi varmistellut, että monenko aikaan saavumme paikalle. Samaan mailiin hän oli laittanut hyödyllistä tietoa matkustamisesta ja turvallisuudesta. Vaikuttaa lupaavalta! :)

Paikka: Otavalo, Ecuador

Saapa nähdä joko ennätti rosvoryökäle iskeä bussiasemalla tai bussissa. Noustiin bussista niin Hise sanoi, että minun kamerareppu on sivusta puoliksi auki. Katsottiin ensin, että vetoketju on rikki, mutta koko sivukangas on revennyt . Ja se näyttää siltä, että se olisi vedetty puukolla auki. Nyt tässä mietitään, että onko minun makro-objektiivi majapaikassa vai oliko se laukussa. Jos oli niin nyt se on varkaan matkassa. Jos joku on sen viennyt niin se oli se luultavasti se bussiukko, joka opasti ihmisiä (myös paikallisia) paikoilleen ja auttoi kamojen kanssa.

Paikka: Otavalo, Ecuador

Kierreltiin markkina-alueita ristiin rastiin. Suurin osa alueista oli täynnä rättejä kuten huiveja, villapaitoja ja sen sellaista. Lisäksi oli oma alueensa ruoalle joka tässä tapauksessa meinaa lähinnä hedelmiä, lihaa ja pikkusuolaista. Jonkun verran oli myös taidetta, työkaluja ja elektroniikkaa. Markkinoilla on kokonaan oma eläinalue, mutta onneksi ei päädytty sinne. Siellä on myynnissä luonnollisesti koiria ja muita lemmikkieläimiä, mutta myös sademetsästä salakuljetettuja otuksia. Näimme kuitenkin yhden kojun, jossa oli koiran pentuja ahtaissa kanaverkkohäkeissä. Nyt on tunnustettava, että ekaa kertaa reissussa meinaa vituttaa. Mieltä kalvaa kun en tiedä onko 600 euron makrokakkula majapaikassa vai veikö sen voro. Lisäksi kamerareppua ei voi nyt käyttää kun toinen reuna on kokonaan auki. Näistä syistä ei oikein kummallakaan ollut fiilistä valokuvaukseen. Huomattiin, että taivas alkoi synkistyä ja ihmiset viritellä suojia ja pakkailla rojuja. Se oli meillekin merkki, että nyt on aika lähteä takaisin Quitoon. Asemalla ei tarvinnut bussia etsiä kun ukko huuteli meidät saman tien oikeaan autoon.

Paikka: Otavalo, Ecuador

Tie on hyvässä kunnossa ja tietyöäijät työstää koko ajan uutta asfalttia. Onnettomuuksia ei toistaiseksi olla nähty, mutta tämänkin tien varrella kymmenet ristit kukkineen muistuttavat niitä tapahtuneen. Bussi ei pääse kurvailemaan täyttä häkää joten matkapahoinvointilääkkeittä taas selviän. Fiuh!