Etelä-Amerikka 2012
keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Iltapäivällä lähdettiin taas tutkimaan joen rantaa veneestä käsin. Melko alkumatkasta nähtiin puskassa kääryleenä huilaileva noin vuoden ikäinen anakonda. Matka jatkui ja kohta puissa kuului taas rapinaa. Tällä kertaa oksistoissa möllisteli monk saki -apinoita, suomalaisittain munkkisakeja joita elää ainoastaan Brasiliassa, Kolumbiassa, Perussa sekä Ecuadorissa. Yleensä apinat ovat painuneet syvemmälle metsikköön meidät nähdessään, mutta tällä kertaa ne jäivätkin hetkeksi ihmettelemään kanootissa patsastelivia, auringon polttamia valkonaamoja. Suunnattiin kohti Grande Lagunaa ja tunkeuduttiin veneellä niin tiheään pöheikköön että siellä sai tosissaan väistellä oksia. Vaikka oksat onnistuikin väistämään niin pientä kuumotusta luo se, että rehut voivat olla täynnä kipeästi polttavia muurahaisia, käärmeitä sekä hämähäkkejä. Kuhveikosta palattua avarammilla esillä nähtiin taas tuttuja lintuja. Illan yllätyksen löysi majapaikan toinen vene, joka oli onnistunut näkemään puissa nukkuvan common potoon eli harmaapökkelökehrääjän - ja melkoisen söpö pökkelö olikin. Koska iltakruisailun aikana tihkutti koko ajan vettä, opas totesi että kaikki eläimet ovat suojassa eikä iltakävelylle kannata mennä. Niinpä palattiin majapaikkaan ja tehtiin ikioma kävelyretki bungalowin seiniä ja kaiteita taskulampulla tutkien. Sieltähän löytyikin mm. valeskorpioni sekä oikea skorpioni. Omassa kylppärissä kipitteli jonkin sortin tuhatjalkainen, joka avustettiin ystävällisesti pihalle kun ei tiedetty veijarin myrkyllisyydestä.

Paikka: Cuyabeno, Ecuador

Sade vain jatkui tasaiseen tahtiin eikä yökävelyä voitu järjestää. Valkattiin vähän valokuvia (tuossa oli kai lintu... tuossa kai apina... apina puun takana... joku musta möykky metsässä). Illallisen jälkeen käytiin vielä pienellä veneajelulla, mutta ei oikein näkynyt mitään - kaikki elukat olivat pitämässä sadetta jossain piilossa. Sovittiin, että jos sää sallii niin lähdetään aamulla bongailemaan lintuja. Emme siis olleet vielä missanneet yhtään meidän retkeen kuuluvaa retkeä, yökävely ja edellinen aamukierros olisivat olleet vain mukava lisä. Yö meni taas mainiosti eikä saatu viimeisenäkään ylimääräisiä kavereita vällyjen väliin. Toista mahtoi olla riippumatossa koko yön nukkuneella poitsulla, koska hänellä ei ollut edes hyttysverkkoa suojana :D Hämärän aikaan, puoli kuudelta herättiin mölyapinoiden öhkimiseen ja heitettiin kamat niskaan. Suunnattiin veneellä katsomaan Grande Lagunalle aamun sarastusta ja nähtiinkin uusia mielenkiintoisia lintuja vanhojen kuomien lisäksi. Esimerkiksi vain lepakoita syövä bat eagle oli hieno löytö - siinä saa melkoisen kovaa tahtia lennellä, että saa nahkasiipiä napattua. Lisäksi nähtiin puiden siimeksessä patsastelevat värikkääät papukaijat, kaukana räpyttelevät kolibrit sekä lopussa vekkuli kaulaansa oikova leijonanharjaksinen linnunpoikanen. Aamukierroksen jälkeen oli viimeisen aamiaisen ja pakkaamisen aika. Sullottiin märät kamat rinkkaan ja lähdettiin veneilemään kohti kyliä. Tällä kertaa auto ei ollutkaan minibussi vaan lava-auto, johon sulloutui meidän lisäksi retkellä alusta asti mukana ollut Sarah, apukuski, kuski ja me. Ehkä puolessa välissä matkaa meidät pysäytettiin maastopukuisten ja aseistettujen armeijatyyppien toimesta sekä käskettiin ulos autosta. He varmaan etsivät huumeita, laittomia elukoita tai aseita. Mitään näistä ei tietysti löytynyt, joten päästiin jatkamaan matkaa. Yhteenvetona reissusta voisi sanoa, että hyvä kun varattiin viiden päivän retki. Kuten nimikin kertoo, sademetsässä sataa usein eikä säätä pysty oikein ennustamaan. Meille sattui niin hyvä säkä, ettei vettä tullut kuin viimeisenä päivänä. Jos retki olisi ollut esim. vain kaksi yötä ja kolme päivää, olisi huono sää jäänyt varmasti harmittamaan. Eniten aikaa vietettiin veneessä, koska elukat viihtyvät joen varrella ruoan ja pesimispaikkojen takia. Trekkaukset olivat helppoja pituutensa ja maaston puolesta, vaikka välillä joutuikin rämpimään mutalällyssä ja ylittämään soita tasapainoitellen puunrunkoja pitkin tai kahlaamaan vyötäröä myöten kuraisessa vedessä. Opittiin uutta eläimistä ja ekosysteemistä noin yleensä sekä nautittiin ajasta luonnon keskellä. Täysin nollakunnolla ei retkelle ehkä kannata lähteä eikä myöskään silloin jos lämpimän veden tai yksityisyyden puute ahdistaa. Myös ötökkäkammoiselle reissu voi olla vähemmän miellyttävä elämys - niitä nimittäin riitää :D Thank you everyone for the nice time in the Samona lodge and Amazon - enjoy your trip, life and take care! :)

Paikka: Cuyabeno, Ecuador

Hihhei! Taas ollaan yhteyksien äärellä. Viidakkoretkestä selvittiin. Tarkoitus oli palata Quitoon yöbussilla, mutta tehtiinkin pikapäätös lähteä 15 minuutin päästä lähtevällä bussilla. Kääntöpuolena on se, että joudumme etsimään majapaikan ensi yöksi.mutta eipä se haittaa :) Viidakkokirjoitukset ja -kuvat lisätään Quitosta.