Etelä-Amerikka 2012
tiistai 13. maaliskuuta 2012

Vaan kylläpä kävi näppärästi tämä Quitoon tuleminen. lento meni niin että hujahti! Lojan lentokentällä pari nuorta nuhjuista nappulaa kävi meitä pariin otteeseen jututtamassa. Olisivat ilmeisesti ensin halunneet vaihtaa rahaa pienemmäksi ja sitten tarjosivat kai kengän kiillotusta, mutta eipä meidän tohveleita paljon kiillotella. Annettiin sitten poitsuille banaanit kun meillä oli niitä niin monta, hehe. Taksi lentokentältä maksoi kymmenen dollaria ja sen sai napattua heti aseman edestä. Matkalla oli kummallinen kello kahdeksan iltaruuhka. Itse majapaikka on tosi symppis ja keskellä historiallisia rakennuksia. Vanhaa ei erityisesti suositeltu koska etenkin pimeällä voi olla turvatonta. Tämä on kuitenkin asia joka vaan pitää muistaa ja sama ongelmahan toistuu kaikissa isoissa kaupungeissa. Pitää vaan herätä aamulla aikaisin ja kuvailla kaupunkia valoisan aikaan. Iltaisin tepastellaan sitten minimivarustuksella vain tarpeeseen. Käytiin syömässä iltapalaa naapurissa olevassa grillipaikassa, jossa ei nähtävästi saa kuin yhtä ruokaa: keitettyjä perunoita ja kanavartaita. Oli ihan julmetun hyviä ja annos maksoi $1,5.

Paikka: Quito, Ecuador

Hostellissa eivät 50 dollarin setelit käyneet, joten piti käydä pankissa vaihtamassa pienempään. Ovella oli vartijat metallinpaljastimen kanssa skannailemassa ja vartijoita pyöri joka kulmalla. Tällä kertaa oli passi asiaan kuuluvasti mukana, joten nyt on pienempää tuohta taskuissa. Quitossa on lukemamme perusteella melko paljon taskuvarkaita ja ryöstöjä, joten lähdettiin etsimään muuntajaa läppäriin sulin käsin. Täytyy vähän tarkkailla tilanteita ja alueita, missä uskaltaa järkkäreitä kaivella esille. Jos halutaan saada Unescon maailman perintökohteesta eli wanhasta kaupungista kuvia, on se riski otettava. Ikävää tietysti jos kamat lähtee ennen viidakkotrippejä, mutta vakuutukset on kunnossa eikä kuljeteta kuin vähän massia mukana. Arvottiin kuuden liikkeen listasta iskevimmältä tuntuva Mundo Mac, Mac maailma ja napattiin taksi 2 dollarilla. Taksi pysähtyi suuren ostarin eteen, joten mentiin sisälle. Ostari on täynnä sikakalliita liikkeitä ja jopa Mangon rätit olivat 50-150 dollarin hintaisia. Toisessa kerroksessa pilkotti myös sikakallis Omppuliike ja piuha löytyi suoraan hyllystä rapsakan 125 dollarin hintaan. Ai saatana! :D

Paikka: Quito, Ecuador

Jee jee läppäri toimii ja latautuu! Päätimme varata tämän illan pimeän ajan kuvien varmuuskopiointiin ja lähettämiseen. Meillä on päällä aamulla niskaan heitetyt pitkät gledjut mutta nyt puolen päivän aikaan alkaa kyllä löylyä piisata. T-paita ja armoton kerros aurinkorasvaa olisi poikaa. Onneksi jätettiin aamulla pyykkejä pesuun niin saadaan puhtaita vaatteita iltapäivällä. Vanhassa kaupungissa ei ole juurikaan pesuloita joten jätettiin pyykit majapaikkaan pestäväksi hintaan $0,8/kg. Kevytvarustuksella hypättiin taksiin ja kurvailtiin Mariscal Sucre -kaupunginosaan, joka on Quiton turistikeskittymä, gringolandia. Niin täällä kuin Perussakin on chifa-ravintoloita, jotka yhdistävät paikallista ja kiinalaista ruokakulttuuria. Bongattiin yksi sellainen ja tultiin herkuttelemaan nuudeliannoksilla ja friteeratuilla nyyteillä. Tarjolla olisi ollut myös menu, johon olisi kuulunut 4-6 ruokalajia keitoista lähtien. Meillä ei ole vaan ihan niin tuhti nälkä, että viitsisi kokonaista settiä tilata. Nämä nykyisetkin oli ihan hullun kokoiset. Paikallisissa ravintoloissa ei näyttäisi olevan juurikaan kasvisruokaa, mutta chifa-paikoissa tarjontaa onkin reilusti. Lisäksi esimerkiksi lähi-idän ravintoloiden listoilla on falafeleja ja muita kasvismättöjä.

Paikka: Quito, Ecuador

Kierreltiin usemmassa viidakkoretkiä järkkäävässä puljussa ja täytyy sanoa et oli viisas teko jättää bookkaus Quitoon. Matkanjärjestäjältä saa suoraan hintatiedot, muutaman päivän tripit onnistuu parin päivän varoitusajalla, hinnat ovat huokeammat sekä englanninkielisen oppaan saa varmasti. Nyt meillä on muutama hyvä vaihtoehto, joista valita ^ ^ Gringolandia on täysin eri maailma verrattuna wanhaan kaupunkiin: vieri vieressä on erilaisia baareja, rafloja ja turistipalveluita. Voisi melkein kuvitella olevansa jossain Euroopan lomakohteessa, hehe.