Etelä-Amerikka 2012
maanantai 12. maaliskuuta 2012

Voehan ryökäle millä riivasi. Yleensä reissuilla on viikon kohdalla tullut pieni mahapisto, joka on vienyt lähinnä ruokahalua sivummalle mutta ei haitannut muuten menoa. Nyt viskasi kyllä vähän ärhäkämmällä taistelulla. Onneksi on personal-hoitaja! :) Vuoden 2008 reissulla viivyteltiin antibioottien kanssa.ja se oli kyllä tyhmää. Toipuminen siitä kesti pitkään. Yleensä emme syö lääkkeitä "kuin karkkia" ja erityisesti joutavaa antibiootin napsimista tulee välteltyä, mutta reissussa tilanne on vähän toinen. Täällä, niin kuin Kaakkois-Aasiassakin, antibiootit ovat reseptivapaata tavaraa. Katseltiin vaikuttavat aineet ennen matkaa ja samoilla tiedoilla vastaavia nappeja saa apteekin tädiltä. Nyt hommatun napin vaikuttava aine on ciprofloxakin. Kyseessä on moniin tulehduksiin ja bakteereihin pureva antibiootti, jonka sivuoireet ja yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa.kannattaa tarkastaa ennen käyttöä. Itse olen ollut tässä ilman ruokahalua koko päivän, mutta vain muutama tunti napin ottamisen jälkeen olo tuntuu paremmalta ja ruokahalukin palasi ainakin osittain. Eiköhän tämä tästä!

Paikka: Loja, Peru

Hahaaa! Elävien kirjoissa ollaan! Jäljellä on enää pientä vatsan vääntöä mutta selkeää paranemista on havaittavissa. Heti aamutuimaan kysyttiin respasta checkout-aika ja yhdeltähän sieltä on lähdettävä. Hassua kun aina niin pontevasti osataan kysyä papereiden avulla kaikkea mutta vastauksia on vaikea ymmärtää jos se ei olekaan odotetunlainen :D Seuraavaksi suunnattiin nettikahvilaan ostamaan lentolippuja. Ikävä kyllä online-varaus ei sallinut varauksia samalle päivälle joten lampsittiin sitten TAME:n eli paikallisen lentoyhtiön toimistoon. Siellä ystävällinen nainen osasikin vähän englantia joten lippujen sujui näppärästi. Hintaa lipuille tuli vajaat $200 eli jonkin verran kalliimmat ne oli kuin netistä ostettuna. Mutta onpahan nyt varmasti oikeat liput. Lento lähtee iltapäivällä 17:50 ja on Quitossa 18:40. 50 minuuttia koneessa tai 15 tuntia bussissa... aika helppo valinta näissä olosuhteissa. Lentoja olisi lähtenyt kymmeneltäkin, mutta päätettiin kuulostella meikäläisen vointia ja siksi ostettiin liput vasta tänään. TAME:n toimiston seinässä oli poikkeuksellisesti merkitty aukioloajat ja kuten kuvasta näkyy, iltapäivän lounastauko voi olla jopa 1,5 tuntia. Toimistosta mentiin vielä apteekkiin hakemaan pari kuuria antibiootteja tulevaisuuden varalle. Sitten omnom pizzalle. Tosin itse tilasin spagettia ja kanaa. Käytiin pikapizzeriapaikkassa että saadaan ruoat nopeasti ja jää aikaa pakkailla ympäri huonetta levitellyt tavarat. Hauska kun mehulistaa ei ollut missään näkyvillä ja ukko luetteli ne ääneen. Ei sitten ymmärretty kaikkea ja otettiin tuurilla fresa-mehua. Tarkistettiin translatella mitä tuli tilattua ja mansikkamehuahan sieltä nyt tulee. Olishan se pitänyt tajuta Fresita-mansikkakuoharista! :D Äsken käytiin varaamassa nettikahvilassa majapaikka Quitosta. Tavoitteena oli saada hönnä uudesta kaupungista, mutta ne olivat sen verran kalliita ja/tai meluisia että päädyttiin kuitenkin vanhan kaupungin puolelle. Nyt pakkausta että ehditään saada roilot pakettiin ennen checkoutia. Meillä on aikaisemmin tullut pari kirjoitusta joissa on nollakoordinaatit. Tämä aiheuttaa virheen päiväkirjassa ja korjaamme ongelman heti kun siihen tulee kunnon tilaisuus. Pari ongelmallista kirjoitusta on kuitenkin fiksattu.

Paikka: Loja, Peru

Pakattiin kamat valmiiksi ja lähdettiin vielä pienelle kaupunkikierrokselle ennen lentokenttälorvimista. Kaupungin porttina toimii wanha linnake, jonka tornista on mukavat näköalat. Lisäksi sisätiloissa on muutama taidegalleria ja kahvila.

Paikka: Loja, Peru

Oltiin taas nohevia ja pyydettiin hostellin respaa soittamaan meille taksin. Täällä toimii Aerotaxi-niminen firma joka kuskaa ihmisiä kentälle $5/henkilö. Respan ukkeli soitti eka jonnekin, mutta se ei tuntunut tuottavan tulosta. Toisella puhelulla homma selvisi ja taksi luvattiin oven eteen viiden minuutin päästä. Kun auto kaartoi pihaan, se olikin normaali taksi. Kysyin kuskilta hintaa ja tämä maksaakin nyt $20. Lentokenttä ei ole tosiaan Lojassa vaan 40 minuutin ajomatkan päässä Catamayossa. Sinne tässä nyt kruisaillaan Victor Cesarin kyydissä :D

Paikka: Loja, Peru

Huomaa kyllä ettei ole tottunut lämpimällä kelillä mutkaisiin teihin kun loppumatkasta meinasi tulla matkapahoinvointia. Eiköhän tasapainoelimet turru pikkuhiljaa ja bussithan ajavat takseja hiljemmin. Nappeja en ota kuin pakon edessä sillä ne väsyttävät ihan älyttömästi. Inkivääriteetä join Indonesiassa ja se lievitti oireita, mutta en vielä tiedä onko sitä Ecuadorissa. Hehe, ollaan ainakin ajoissa lentokentällä :D Eihän täällä ole muuta kuin pikkukitska ja sekin kiinni. Kommeet on maisemat kentän ympärillä, joten pällistellään vaikka sitten niitä.