Etelä-Amerikka 2012
sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Nyppylän päällä ollessa minulle alkoi tulla heikko olo. Kävelimme hiljalleen sivukatuja pitkin takaisin majapaikkaan jossa oli pakko ottaa pienet tirsat. Olo ei ole häävi edelleenkään. Sellainen lötkö ja uupunut pienellä silmä- ja pääsäryllä kyllästettynä. Voimme vain arvailla mistä se johtuu. Vaikka päivä on ollut puolipilvinen ja tihkusateinen, auringonpistos ei ole mitenkään mahdoton. Loja sijaitsee 2100 metrin korkeudessä, joten kysymyksessä voi olla myös orastava vuoristotauti. Nyt olemme vaan hengailleet hostellissa ja opiskelleet espanjaa. Kirjoittelemme eri tilanteissa tarvittavia keskeisiä lauseita ylös ja koitamme opetella samalla sanastoa ja kielioppia. Meillä on mukana espanjan kurssilta saatu oppikirja, jossa on loistavia esimerkkikeskusteluja. Pelkkien irtonaisten sanojen töksäyttelyllä voi olla hieman pulassa. Muutenkin kokonaisten lauseiden opettelu on hyödyllistä. Vaikka olemme siitä jo useasti sanoneet, niin täällä ei ihan aikuisten oikeasti ymmärretä tai puhuta englantia sanaakaan. Esimerkiksi nykyisen hostellin respa ei ymmärtänyt ensimmäistäkään englanninkielistä sanaa. Tänään pyörähdimme turisti-infossa jossa kyllä ymmärrettiin antaa kaupungin kartta kun sitä englanniksi pyysimme, mutta sen jälkeen kaikki selitykset tulivat espanjaksi. Ennen matkaa ajattelimme, että englannin osaamattomuus koskettaa lähinnä tavallisia ihmisiä, mutta kyllä se yltää myös suurien kaupunkien asiakaspalvelijoihin, jotka työskentelevät päivittäin ulkomaisten turistien kanssa. Mutta kaiken kaikkiaan se on oikeastaan vaan hyvä asia, sillä tät parempaa kielikurssia on vaikea löytää. Olisipa vaan ollut enemmän aikaa opiskella kieltä Suomessa, mutta hyvinhän tässä on tähän asti pärjätty! :)

Paikka: Loja, Peru

Voi kehno! Mika on ollut huonovointinen koko illan, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole mitään vakavaa. Ollaan siis ainakin vielä huominen Lojassa, koska tuntikausien bussimatka puolikuntoisena ei oikein houkuta.

Paikka: Loja, Peru

Yö meni ihan kohtalaisen hyvin Mikan osalta. Aamulla maksettiin huone vielä yhdeksi yöksi, koska ei tule kuuloonkaan että pystyttäis tänään jatkamaan matkaa. Marketista haalittiin vähän tuoreita kroisantteja, hedelmiä jne. ja tultiin takas huoneeseen pähkäröimään uusia suunnitelmia. Bussimatka mutkaisia vuoristoteitä pitkin Quitoon kestää noin 15 tuntia. Yksi vaihtoehto olisi ajella 9 tuntia rannikkokaupunkiin Guayaquiliin ja jatkaa siitä 7 tunnin matka Quitoon. Toisaalta kun tullaan sademetsäretkien jälkeen busseilla ylhäältä alas rannikkoa pitkin, on vähän hölmöä sahata samoja paikkoja kahdesti. Koska Mikan maha ei todellakaan kestä (mahdollisesti vessatonta) bussimatkaa, alettiin harkita lentoa Lojasta Quitoon. Tämä väli on siis pisin suunniteltu siirtymä ja ilmeisesti lentoliput ovat kohtalaisen hintaisia. Selvitellään asiaa tänään.

Paikka: Loja, Peru

Sunnuntaina on museot ja pikkupuljut kiinni, mutta kävin apteekista tuleville päiville lehdistä saatavia, vuoristotaudin oireita helpottavia gingko biloba -nappeja, matkapahoinvointitabuja sekä antibiootteja Mikalle. Lääkekuuri saattaa kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, mutta koska edellisestä taitaa olla jo neljä vuotta, Mika päätti heittää napin naamaan. Pientä lämpöäkin on mahavaivojen lisäksi. Nyt peukut pystyyn!